Bloggen: Frågan är om man någonsin har slutat? Hur som helst … i januari 2012 spreds nyheten att Volvo skulle sluta med sina bilbroschyrer, byrån SCP i Göteborg varslade 19 personer och någon månad senare kom appen som skulle ersätta trycksakerna.
Men nu, september 2013, ser det annorlunda ut. I ett nyhetsbrev från Göteborgstryckeriet får jag veta att Volvo inför modellåret 2014 har uppdaterat samtliga bilbroschyrer för den europeiska marknaden och har nu tryckt broschyrer i 21 olika språkutgåvor.
Efter lite twittrande, där jag får hjälp med spridningen (tack @echristensen42), så kommer det en kommentar från Volvo som säger ”Då vi har sett att det finns behov av både print- och digitala medier arbetar vi med båda”!
Göteborgstryckeriet har tryckt broschyrerna i sin senaste tryckpress från Komori som sägs ge en högre kvalitet än vad som tidigare varit möjlig.
– Utan att överdriva vågar jag påstå att vi lyft tryckkvaliteten till en helt ny nivå, säger Göteborgstryckeriets vd Magnus Iversén i nyhetsbrevet. Det ger broschyrer med mycket känsla, utan att tryckkostnaden skjuter i höjden.
Foto: Ian Muttoo, (via Creative Commons Licence)