Gå till innehållet

Vitt satsar på hållbara förpackningar

Puls

Empack: Vitt Grafiska visade upp sin växande kartongförpackningsverksamhet på förpackningsmässan i Kista i förra veckan.

– Det är hållbarhetens återtåg – ut med plast och in med kartong, säger Dag Wassberg och Mathias Pettersson på Vitt, när Branschkoll träffar dem i montern på Empack.

Mathias Pettersson och Dag Wassberg på Vitt visade upp sina förpackningstjänster på Empack.

I takt med att förpackningen allt mer används som informations- och marknadsföringskanal och att företag inte vill binda stora kapital i sina lager så minskar serierna. Detta skapar utrymme för nya aktörer som Vitt att ta sig in på marknaden.

Verksamheten som bedrivs i Trosa, eftersom Vitt förra året gick in som delägare i Trosa Tryckeri, har vuxit kraftigt senaste året.
– Vi omsätter 24 miljoner på årsbasis i segmentet just nu, säger vd Dag Wassberg.

Det är helt kritiskt att vara nära kunden när nya lösningar utvecklas. Diskussioner förs ofta med kundernas tekniska avdelningar eftersom förpackningen också måste fungera i nästa led – när den ska fyllas med innehåll.

Man har en egen konstruktionsavdelning och tillsammans med byråverksamheten i Stockholm ska man växa ytterligare inom förpackningsområdet.

– Vi har massor av civilkunder i portföljen som vi nu ska ta upp diskussioner om förpackningar med, avslutar Dag Wassberg.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll