Gå till innehållet

Vitt Grafiska i partnerskap med Gelato – förändrar tryckeribranschen i grunden

Puls

Vitt Grafiska har under det senaste halvåret startat upp ett helt nytt affärsben. Efter sommaren 2014 gick man in i ett partnerskap som innebär att man är så kallad ”print partner” till Gelato. Och man producerar redan stora volymer trycksaker för den snabbväxande globala tryckeritjänsten.

Partnerskapet har inneburit en kraftig ökning av antal jobb och i december, som är en månad med stora volymer på grund av alla jobb från bland annat Optimalprint som ingår i Gelato-gruppen, var intensiv.

– Tidigare glödde det om vi levererade 200 jobb per dag – i december 2014 körde vi 2.000 jobb vissa dagar, säger Dag Wassberg som är delägare i och vd för Vitt Grafiska.

Nya köpmönster driver snabb förändring

När Branschkoll träffar Dag Wassberg på Vitt Grafiska för att höra mer om samarbetet berättar han om hur man redan för 15 år sedan försökte skapa den här typen av tjänst. Då kom man aldrig i mål men nu säger Dag att man har ”hittat hem” i en helt fantastisk global lösning.

– Det viktigaste för oss i branschen är att uppfatta nya köpmönster hos kunderna och arbeta för att leverera det dagens men också framtidens kunder önskar. E-handel har genom bland annat Gelatos lösningar på allvar påverkat efterfrågan i tryckindustrin, säger Dag.

Man måste ha ett öppet sinne för att kunna förstå de förändrade köpmönstren. Dag berättar att man redan 2004 blev tryckeri för Printon som var en tidig svensk lösning för köp av trycksaker på nätet. Men då fick man inte ihop alla delar och projektet gick i stå. Vitt har också försökt utveckla egna lösningar och misslyckades bland annat med en fototjänst som man kallade Easypic. Men med Gelato är det helt annorlunda.

– Det här är den vackra idén från början av 2000-talet som alla pratade om men som ingen lyckades bygga, säger Dag.

Helhetslösning med inbyggd kvalitetssäkring

Dels har digitaliseringen inneburit helt nya möjligheter i hur man bygger tjänster. Gelato har knutit ihop mobila beställningslösningar med utskjutning av tryckfärdiga filer, tryck, paketering, distribution och kundservice på ett sätt som Dag inte har sett tidigare. Gelato har en klar idé kring produktionsprocessen men också kundnyttan – en helhetslösning som saknas hos andra anser Dag.

Skärning, bigning, packning är manuella moment och man måste säkerställa att det inte blir fel. Gelato har genom sin mjukvara och efterbehandlingsprocess byggt in säkerhet och därmed kvalitet i systemet med både automatiska och manuella kontroller.

– Vid packning läser man till exempel av en streckkod som gör att produkten visas på skärmen, och man gör där en visuell besiktning att allt blir rätt. Produktionsstatus uppdateras och slutkunden kan hela tiden följa processen över mobilen. Det blir en kvalitetssäkring och kundupplevelse som vi i tryckindustrin måste leverera precis som andra industrier säger Dag.

Volym ger lönsamhet i alla små jobb

För Vitt är samarbetet med Gelato ett väldigt naturligt steg med tanke på företagets historia med tidigare försök inom e-handel och produktion av korta serier men framförallt att kunderna idag önskar den typen av lösningar. För Dag är alla tre parter vinnare eftersom – slutkunden enkelt kan beställa trycksaker över mobil eller dator, Vitt trycker, packar och skickar – det Vitt Grafiska är bra på – och Gelato förbättrar hela tiden sin plattform och attraherar nya kunder vilket ger ett kontinuerligt inflöde av jobb.

– Det viktigaste med Gelato är att de svarar upp mot de nya köpmönstren som finns. De är en stor och bra aktör som marknadsför sina produkter.

En grafisk verksamhet är beroende av ett jämnt flöde och Dag säger att om man får en relevant volym med jobb blir det också bra lönsamhet i alla små jobb som kommer in.

– Det kräver sin organisation att sätta upp flödet, men det passar väldigt bra in hos oss, säger Dag.

För Vitt är Gelato inte bara en kund utan en samarbetspart som innebär lönsamhet för båda företagen.

– Vi har fått förmånen att vara printpartner till Gelato och de hjälper oss faktiskt att bli lönsamma. Tillsammans jobbar vi strukturerat, affärsmässigt men samtidigt väldigt fair. Att vara precisa är deras grej.

Säljtratten måste bli större

På frågan om Dag tror att tryckerier kommer börja använda den här typen av tjänster istället för att trycka själv kommer svaret snabbt.

– Definitivt och det kommer inte ta så lång tid innan det händer. Vem kan erbjuda 48 timmars leverans till hela världen? Glöm inte att det är slutkunden som måste guida oss i tryckindustrin – om marknaden är global måste vi vara delaktiga och leverera globala lösningar.

För den som vill ha fler jobb in i sin produktion handlar det om att säljtratten måste bli större och Dag ställer sig frågan om man orkar göra det själv.

– För oss är samarbetet perfekt för det gör att vi anpassar oss till nya köpmöster, får tillgång till en förträfflig mjukvara och massor av nya jobb.

Om Vitt och Gelato

Gelato startade för åtta år sedan som Optimalprint och har sedan dess vuxit upp till ett globalt plattformsbolag med 200 miljoner i omsättning under 2014. Omsättningsökning i år är över 100% – Gelatos ambition är mer än 400 miljoner kronor i omsättning under 2015. Kunderna är allt från privatpersoner från hela världen till stora globala bolag som Schibsted och Zehnder Group. Gelato önskar ge alla människor i hela världen möjlighet att enkelt beställa trycksaker. Gelato finns på www.gelatogroup.com.

Vitt GrafiskaVitt Grafiska är bildat genom att tryckerierna Wassbergs och Skotte gick samman 2004 och som sedan dess också förvärvat ett tiotal tryckerier. Vid årsskiftet flyttade man all produktion från Stockholm till Trosa där man genom förvärvet av Trosa Tryckeri nu har en produktionsanläggning på 8.500 kvadratmeter. Projektledning och produktionsbyrå finns i Stockhom och försäljningskontor i Göteborg och Umeå. Efter förvärvet av Trosa Tryckeri är man 85 anställda och räknar med att omsätta 140 miljoner kronor kommande år. Vitt finns på www.vittgrafiska.se.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll