Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Göran Johansson startade Postemballage 2013.
Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster.
– Under kommande år kommer vi investera i flera maskiner, inom kort kommer vi även har möjlighet att hjälpa till att perfa/biga trycksaker. Eftersom flödet blir tajtare och ledtider blir kortare så behöver vi hjälpa tryckerierna göra mer efterarbete i vårt hus, säger Postemballage grundaren Göran Johansson (LinkedIn) till Branschkoll.
Under senaste bokslutsåret som avslutades i april nådde man en omsättning på 14,8 miljoner kronor och ett rörelseresultat på nästan 2 miljoner.
– Kundmassan har ökat med flera stora kunder under året. Mycket händer ju på marknaden, vi ser uppköp och nedläggningar och detta gör att det har varit lite rörelse på marknaden, säger Göran.

Göran Johansson grundade Postemballage 2013.
Man har också investerat och renoverat sin maskinpark. Göran nämner deras kuverteringsmaskin från Neopost som gett flera nya kunder. Den kan matcha flera inlagor med samma namn, säger Göran.
– Förra året var ju väldigt bra också för att vi hade mycket jobb som berodde på valet, det gör att det blir svårt att hålla samma siffror kommande år. Men det ser ändå positivt ut på marknaden trots att bolaget kommer åka på en smäll av Brandfactorys företagsrekonstruktion som är en av bolagets kunder.
Göran nämner att många bolag idag vill jobba med mindre aktörer som är mer flexibla och kan ge snabb service och en bra prisbild.
– Jämfört med stora aktörer kan vi lättare anpassa oss och göra unika lösningar mot varje kund.
Framtiden för kuvert och porto
Angående framtiden för kuvert och porto så menar Göran att marknaden självklart kommer fortsätta att minska.
– Vår inriktning har ju varit de små upplagorna och vi trycker 10 exemplar om kunden önskar detta och ser inte några problem med att köra småupplagor. Det som gäller är att inte overhead-kostnaden är för stor så det går att få några kronor över även på mindre jobb.
De allt högre priset på porto går ju att se från olika håll menar Göran. Man har många återkommande kunder som gör olika postala kampanjer och skulle det inte fungera så skulle man inte fortsätta att använda detta media att marknadsföra sig på, tänker Göran.
– Skickar du ett vanligt brev så kan ju 9 kronor tyckas dyrt. Men skall du marknadsföra dig med en DM-kampanj så är det jämfört med andra sätt att marknadsföra sig på förhållandevis kostnadseffektivt eftersom det ofta ger bra respons.