Gå till innehållet

Variabel förpackningsdesign vann Guldägg

Puls

Variabel design sprider sig allt mer inom marknadsförings- och kommunikationsområdet. Nu har ett av de större projekten belönats med ett Guldägg. The Absolut Company och byrån Family Business vann 2013 års Guldägg i förpackningsdesign för projektet ”Absolut Unique”. Tillverkningen ställdes om för att producera miljontals flaskor där varje enhet var helt unik. Se case-filmen nedan.

Juryns motivering: Limiterade upplagor höjer ofta värdet på verket eftersom det når en liten skara utvalda människor. Tänk att istället gå i motsatt riktning; att ställa om hela tillverkningsprocessen för att få fram ett unikt verk i en nästan obegränsad upplaga; producera 4 miljoner numrerade flaskor i 35 färger och 51 mönster, där inget är det andra exakt likt. Vi höjer glasen för ett inte helt lätt genomförande där exklusiviteten är intakt och når många människor, grattis The Absolut Company och Family Business.

Ett annat exempel är Cap&Designs omslag som man gjorde för något år sedan.

Här en film om projektet med Absolut:
[youtube width=”400″ height=”290″]http://www.youtube.com/watch?v=toHQCrb4a38[/youtube]

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll