Gå till innehållet

Valideringsverktyg ska lösa akut kompetensbrist i grafiska branschen

Enligt Grafiska Företagen finns det endast 50 utbildningsplatser anpassade för den grafiska branschen – som har ett årligt rekryteringsbehov på 250 personer. En ekvation som inte går ihop.

Puls

För att möta kompetensbristen lanserar Grafiska Företagen tillsammans med GS-facket Grafisk validering som kan användas vid rekrytering och kompetensutveckling. 

– Det är alarmerande att utbildningssystemet inte klarar av att täcka branschens behov. Därför är det viktigt att Grafiska Företagen nu kan lansera Grafisk validering som hjälper företagen att klara kompetensförsörjningen, säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen i ett meddelande.

Antalet utbildningsplatser minskar

Kompetensförsörjningen är en stor utmaning för den grafiska branschen. Samtidigt som antalet utbildningsplatser med inriktning mot grafisk produktion på gymnasie- och YH-nivå minskar är branschen inne i ett generationsskifte. Sveriges tryckerier och förpackningsföretag har ett behov av att anställa 250 yrkesarbetare per år men det utbildas bara knappt 50.

En konsekvens av bristen på utbildningsplatser är att företagen tvingas ställa lägre krav på yrkesanpassad utbildning än tidigare. Med hjälp av Grafisk validering är det nu enkelt att testa kompetensnivån hos arbetssökande, men även att mäta och upptäcka eventuella kompetensutvecklingsbehov hos redan anställda.

Elisabeth Trydell, HR-chef på Trydells Tryckeri har testat valideringsprov för Grafisk Grund och Offsettryck tillsammans med personalen:

– Vi behöver utbildad personal trots att utbildningsplatserna minskar. Med hjälp av Grafisk validering kan vi introducera, utbilda och tillvarata kompetens från andra industrier på ett effektivt sätt, säger Elisabeth Trydell, HR-chef på Trydells Tryckeri.

Grafisk validering omfattar fyra specifika områden:

  • Grafisk Grund
  • Digitaltryck
  • Offsettryck
  • Screentryck

Verktyget har utvecklats av Grafiska Företagen tillsammans med GS-facket, och har även godkänts av erfarna branschexperter. Målet med valideringar är att förbättra och säkerställa kompetensförsörjningen inom den grafiska sektorn. Rätt kompetens är avgörande för företagens konkurrenskraft och lönsamhet.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll