Gå till innehållet

V-tab har lagt dagstidningstrycket bakom sig

Efter den omvälvande omstruktureringen är man nu en mycket mindre aktör – men med en plan för framtiden. "Vi har förändrat vår kostnadskostym brutalt."

Puls

Tryckerikoncernen V-tab har minst sagt genomgått en betydande omstrukturering under de senaste åren. När avvecklingen av dagstidningstrycket nu är slutfört tittar man framåt och man har en strategi för tillväxt både organiskt och genom förvärv.

Branschkoll har pratat med Dan Eriksson som är vd för V-tab sedan i våras. Han har en stor tro på V-tabs framtid och såklart det tryckta mediet.

– Det handlar ofta om att göra intryck på en kund och här är det tryckta mediet starkt idag, säger Dan Eriksson.

Men det har inte varit, och är inte, en lätt resa.

– Tidigare omsatte vi två miljarder och ingick i en av de största mediekoncernerna, hade hög svansföring som gav stora kostnader. Och nu står vi helt ensamma och omsätter några hundra miljoner och har förändrat vår kostnadskostym brutalt, säger Dan Eriksson. 

Det är marknaden som har styrt utvecklingen och det har gått ungefär på det sätt som man förutspådde berättar Dan. 

– Vi hade en plan redan för 15 år sedan med olika scenarier hur tryckeri-Sverige skulle se ut och det har vi ganska krasst följt, berättar Dan. Vi kunde redan då extrapolera ut kurvorna och se vilken kapacitet vi skulle behöva.

Att man har klarat av den här resan har, enligt Dan Eriksson, gjort att man nu har hög kompetens för att fortsätta utveckla V-tab, som till exempel att jobba med sin kostnadsbild.

– Vi har alla möjligheter att göra något riktigt bra om vi tar vara på all den kompetensen som finns i bolaget på rätt sätt.

Ny ägare

Sedan en tid har en ny ägare klivit in och det finns idag inga ägarkopplingar kvar till mediebolaget Stampen.

– Vår nya huvudägare ger oss en trygghet inför framtiden, säger Dan Eriksson.

Dan Eriksson har varit på V-tab sedan bolaget bildades och har haft uppdrag som spänner över flera nyckelroller inom företaget, från teknisk chef till platschef och nu vd. 

– Jag har bland annat haft hand om alla nedläggningar och tekniska projekt att flytta utrustningar och så vidare. 

Idag består V-tab av tre affärsområden – magasinstryck, skylt och reklam samt affärstryck.

I Jönköping finns det man kallar för Skylt & Reklam där man producerar skyltar för både inomhus- och utomhusbruk. Där finns också lager- och logistiktjänster med koppling till print-on-demand. 

Det är en form av avropslager för retailbranschen och exempel på produkter är hållare för skyltar, dekaler, trycksaker men det kan också vara lagföring av kundernas egna produkter. 

– Här finns en stor möjlighet att bredda oss i framtiden och erbjuda nya tjänster för olika segment inom retail och dagligvaruhandeln.

Magasinstrycket med heatset i Vimmerby är den största delen. Trenden är inom denna del tydlig enligt Dan.

– Vi ser att det inom magasin blir fler titlar men mindre upplagor.

För den stora fabriken i Vimmerby ser man inga direkta behov av investeringar i ny tryckpress men däremot för man olika dialoger med kunder om att kunna köra exempelvis hybridtryck där digitala tryckenheter monteras in i den befintliga pressen.

– Vi ser att den här delen av branschen bromsar in mer än vad vi gör, säger Dan.

Affärstryck växer med förvärv

Den minsta delen finns inom affärstryck där man nyligen förvärvade tryckeriet KB Media i Halmstad.

– Här handlar det om produkter som företag och organisationer behöver ha för att driva sin verksamhet. 

Exempel är visitkort, flyers, småupplagor som ska printas och mindre förpackningar. Här har man också en portal för att avropa.

Enligt Dan så glider de olika segmenten samman i och med att verksamhetens systemstöd blir viktigare. Om denna del fungerar bra så är det enklare att vara kund till tryckeriet. Det ska vara enkelt att både bli och vara kund hos V-tab och där har man en egen avdelning som jobbar med denna utveckling.

– Inom system för print så har vi ett gäng som sitter i Västerås, den tidigare prepress-avdelningen för V-tab-koncernen. En avdelning med kompetens i världsklass, säger Dan.

Framåt så ser man att fler kunder kopplar upp sig mot tryckeriet både via API och skräddarsydda webbportaler.

Coldset-trycket är nu helt borta förutom i systerbolaget Markbladet där man är minoritetsägare.

Det tryckta mediet

Dan berättar att man hela tiden får positiva signaler från marknaden om att det tryckta mediet fungerar bra.

V-tab har också lösningar för digitala skyltar i storformat men enligt Dan så handlar det om att göra intryck på en kund och här är det tryckta mediet starkt.

– Vi ser ett större intresse för att ha de tryckta medierna som en kanal – det är inget man lämnar bakom sig eftersom man ser att det får kunden att komma till ett beslut. Oavsett om det är DR, flyers, skyltar eller annat tryck.

Ibland kan det faktiskt vara effektivare att nå kunderna via det tryckta mediet helt enkelt.

– Det är mycket lätt att förlora kunderna i det digitala landskapet.

Den oadresserade direktreklamen är på nedgång men V-tab tror istället att adresserad direktreklam har en bättre möjlighet framöver och det är ett område som man kommer att vara aktiv inom.

De ökande kostnaderna som man sett på papper, aluminium och andra förbrukningsvaror den senaste tiden hanterar man på lite olika sätt ur kundens perspektiv.

– Vi ser att kunderna reagerar på det och att man förstår att man får tänka om lite – man satsar på kvalitet, kanske en tunnare produkt för att hantera utvecklingen.

Förvärv ger kompetens

Nyligen förvärvade V-tab tryckeriet KB Media i Halmstad och frågan är om det kommer att bli fler affärer framöver. 

 – Jag tror mer på organiskt tillväxt men vi säger inte nej till förvärv som ger oss nya kompetenser inom exempelvis tekniska områden eller nya kundkategorier.

V-tab ska bli mycket större än vad det är idag men det är ingen panik för Dan Eriksson. I ”lugn och ro” ska man växa organiskt men också med strategiska förvärv där man hela tiden skannar marknaden.

– Det handlar nog om lite mindre affärer som ger oss skalfördelar snarare än några jättehopp. 

Att vara nära marknaden

Dan kommer tillbaka till affären, kunden och utvecklingen för det tryckta mediet.

– Det är affärer det handlar om och för oss är det kanske den största förändringen. Vi kan inte vänta på att någon frågar oss vad som ska göras.

På en marknad som förändras snabbt, i digitalisering, konjunktur och andra samhällstrender så måste man hela tiden både gasa och bromsa i olika delar av verksamheten.

– Det gäller för oss att ligga nära marknaden. Hur ser utvecklingen ut för våra produkter och hur kan vi locka kunderna att se oss som en partner för framtiden, avslutar Dan.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll