Gå till innehållet

Utrullningen har börjat – Pulpac ska befria världen från plast

Puls

Branschkoll har besökt Pulpac – ett göteborgsbaserat innovationsföretag i förpackningsbranschen.

Pulpac har utvecklat ett sätt att tillverka plastliknande material och produkter med papper som råvara. Och detta i en process som kräver betydligt mindre vatten än tidigare metoder.

Vi träffade Linus Larsson, Pulpacs vd, som berättade om sin produktionsmetod, ”dry molded fiber”, och om Pulpacs affärsmodell och framtidsplaner.

Hej Linus, hur började det här?

– Det började egentligen med en vision om att vi ville befria världen från plast. Och att göra det med en metod som har liten negativ inverkan på miljön. 2018 bildade vi företaget Pulpac, enbart runt idén om att kunna göra exempelvis engångsartiklar i ett plastliknande material.

Då var vi fem stycken i företaget och hade lokaler i centrala Göteborg men väldigt snart så fick vi titta efter större lokaler. Då hittade vi denna som vi är i nu, där det tidigare legat ett tryckeri (Zetterqvist reds. anm.) så det fanns stabila golv och elförsörjning tillräckligt för att klara vår prototypmaskin som vi snart började bygga.

Nu 2021 är vi 34 stycken anställda och har en första maskin som är klar för att tillverka produkter. Denna är tänkt som en pilotmaskin, för att visa produktion, vi ska inte själva producera för försäljning.

Innan 2018 så jobbade jag tillsammans med min far som konsult, och så småningom blev det mycket inom förpackning med design, utveckling och liknande. Det var mycket rena plast- eller kompositmaterial, papper och plast, som var svåra att återvinna och det var inte bra så det ville vi ändra på.

Mattan på väg mot pressning.

Varför inte använda papper som råvara? Så vi funderade och kom fram till att det gick att göra exempelvis en plastliknande sked av papper men de blev väldigt dyra så vi måste hitta på en metod att göra det billigare. Det blev torrformning.

Ni har ett lite annorlunda tänk kring er affär, berätta!

Vi tillhandahåller teknologin, sedan har vi ett nätverk av leverantörer. Våra primära kunder är konverterarna, de köper tekniken av oss, som en tjänst, och betalar för licensen. Sedan erbjuder vi vårat nätverk där de kan köpa allt de behöver för att kunna använda vår teknik.

Inom nätverket har vi konkurrerande leverantörer så att det ska bli bästa pris och/eller snabbaste leveransen. Vår högsta prioritet är att det ska gå snabbt från det att en kund bestämmer sig för vår teknik till att skarp produktion kan börja.

Efter pressningen i hög värme så kommer den orensade kakan ut på detta sätt. Det överblivna materialet går tillbaka till processens början.

Hur ser en typisk produkt ut?

Just nu har vi testproducerat teskedar, lämpliga att äta glass med exempelvis. Men några utmanande produkter vi siktar på i framtiden är flaskor och konservburkar. Då blir det viktigt med bra partners för att kunna stärka upp materialet och det kan vi erbjuda på ett bra sätt bland annat med Organoklick och Nordic Barriar Coating.

Vad händer just nu hos er?

Vi har nu några maskiner som monteras upp hos våra kunder så utrullningen har börjat.

Vi satsar först och främst på Europa men vi räknar med att inom kort ha anläggningar på plats även i Nordamerika. På sikt är förstås Asien den största marknaden, det är där som i stort sett alla engångsprodukter av plast tillverkas, och som vi ska ersätta.

Pulpac ägs av det brittiska kommunikationsbolaget WPP, PPI – ett konsortium av västsvenska affärsänglar samt av ett personalbolag.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll