Gå till innehållet

Unitedprofile gör sin största lansering på flera år

Inom kort kommer Unitedprofile släppa fyra nya grafiska mallar för sina webbplatser, det betyder att bolagets närmare 1 000 aktiva webbplatser kommer kunna uppgradera både funktion och design.

Puls

– ”Detta är ett jättelyft för våra kunder”, säger Kajsa Norrby, webbansvarig och en av de drivande krafterna bakom projektet och fortsätter:

– Vi har lyssnat på våra kunders önskemål genom åren och det handlar mycket om att de vill spara tid, ha en enklare upplevelse av våra verktyg och kunna göra saker själv istället för att vänta in en ledig utvecklare hos oss.

Även kommunikationschef Emil Naula bekräftar att enkelheten varit en ledstjärna vid skapandet av de nya mallarna. Och berättar att målet varit att få bort användare från att behöva hantera kod eller be om hjälp utan istället ska man i betydligt större utsträckning kunna fixa med sajten själv.

Lanseras med ett helt nytt designverktyg

Och det som möjliggör att ”kunden kan fixa själv” med saker som startsida, bilder, design, anpassa efter säsong med mera är det splitter nya designverktyget som kommer med mallarna.

Verktyget har utvecklats under snart ett års tid och sägs kraftigt förenkla processen av att designa om den egna webbplatsen. Inte minst har man satsat på att underlätta säsongsbetoning av sajten för att enkelt kunna ställa om utifrån påsk, sommar och alla andra säsonger profilbranschen anpassar sig efter.

– Samtliga mallar har ett helt nytt designverktyg, där användaren själv kan gå in och redigera designen, med ett knapptryck ser du ändringen sen trycker du på spara så är det klart, säger Emil Naula till Branschkoll.

Fyra unika mallar i fyra olika nivåer

Designexempel från de fyra mallarna, Lumi, Aura, Modus och Callisto. Bild: Unitedprofile/webbmallar

De nya mallarna kommer i fyra olika nivåer för att möta olika behov, varje mall kommer också med sin egen basdesign och känsla.

  • Lumi: En enklare mall för grundläggande behov
  • Aura: Mellannivå med fler designmöjligheter
  • Modus: Avancerad nivå
  • Callisto: Den mest omfattande mallen som ger användaren närmast fullständig designfrihet

Mallarna, som väntas släppas till kund inom ett par veckor, kommer säljas till en engångskostnad och kommer därefter läggas över och uppdatera den befintliga sajten.

Du kan själv se vad som skiljer mallarna åt och läsa mer om de olika möjligheter som finns till anpassning via den här länken. Det rör sig bland annat om bildformat, möjligheter till video och större designfrihet.

Stort intresse från användarna – planerar att lansera ännu fler

De ny mallarna presenterades för första gången upp för kunderna på Nordic Profile Fair på Elmia häromveckan.

– Vi var i princip fullbokade under hela mässan, även efter stängning på torsdagen så var det kunder kvar i vår monter när vi började packade ihop som hade frågor och ville se, berättar Magnus Lindblad på Unitedprofile.

Det var ett tag sedan Unitedprofile gjorde en så pass omfattande uppdatering som nu och planen är att det inte ska dröja lika länge till nästa gång.

– Nu lanserar vi fyra nya mallar, enligt plan som täcker det behov som finns i nuläget. Sedan är vår plan och förhoppning att fortsätta släppa fler nya mallar under 2025 och 2026, berättar Johan Goot, som är vd på Unitedprofile sedan i våras.

Lanseras inom kort

Nu ska Unitedprofile utvärdera feedbacken de fick in från användarna på mässan, eventuellt lägga till någon extra efterfrågad funktion och gör de sista slipandet, därefter lanseras mallarna inom kort.

Vad har största utmaningen varit?

– Att bli klara i tid och att begränsa oss själva, man kommer på mer saker man vill göra längs med vägen men det gäller att dra gränsen någonstans, säger Kajsa Norrby.

”Vår ambiton är att vara en resurs i miljöarbetet”

Vidare berättar Unitedprofile att de just nu jobbar intensivt med att kunna hjälpa sina kunder i de omställningar som kommer beträffande miljöarbete- och rapportering från EU-håll.

– Det finns ett stort intresse från våra leverantörer att jobba mer med oss och utvecklas tillsammans med oss. Det gäller bland annat kvalitetssäkring av det bild- och textmaterial som visas hos oss så att det är samma som visas hos leverantören, säger Magnus Lindblad

– Det blir också allt viktigare med certifikat, produktpass och miljöpassningar och att kunna följa hela livscykeln för en produkt. I och med de lagar och förordningar som kommer inom EU som både säljare och leverantör måste anpassa sig efter. Där är vår ambition att vara resurs i det arbetet, säger Johan Goot.

Vidare nämner Unitedprofile vikten av att samarbete inom branschen med de här frågorna och nämner att man haft ett fint samarbete med PWA och Elmia inför mässan. Inte minst chansen att få stå på scen och prata om e-handelns framtid.

En modern arbetsplats

Hur mycket jobbar ni med AI frågar jag och Johan Goot svarar skämtsamt ”Analog intelligens” menar du? Samtidigt som han och Magnus Lindblad, de två lite äldre i gruppen skruvar på sig i stolen så svarar de lite yngre förmågorna Emil Naula och Kajsa Norrby att AI är en självklar del av arbetet hos Unitedprofile nu och har varit ett tag.

Nog för att man sedan ett tag tillbaks sitter i över 100 år gamla lokaler, Folkets hus i Öststjärna från 1910, men arbetsmetoderna är ändå moderna.

LÄS OCKSÅ: Unitedprofile flyttar in i unik byggnad – Byggt sitt konferensrum på en scen där Palme stått

Unitedprofile har växt med sex medarbetare de senaste 36 månaderna och AI (Artificiell intelligens) är idag en självklar del av arbetet. Dels har man använt det för att ta fram bilder och exempeltexter till de nya webbmallarna. Men bolaget har också en egen ”HR-bot” eller som de kallar den ”Personalassistenten” på kontoret som anställda kan ställa frågor till rörande saker som sjukledighet, föräldrarpenning och semester med mera.

– Vi peppar kunderna att använda AI i sitt dagliga arbete. Idag finns till exempel alla möjligheter att få fram dugliga texter med hjälp av AI. Branschen har generellt utvecklats rent tekniskt senaste året och jag tror våra kunder idag är mer intresserade av AI och annan teknik. Sen är det kanske inte alla som använder det ännu, säger Emil Naula.

”Fört samman hela företaget”

De nya mallarna man nu släpper är alltså största uppdatering från Unitedprofile på många år. Bakom arbetet blandas slit med flit, Artificiell intelligens med design, och kundernas input med vad som ligger inom rimlighetens ramar. Ett halvår av hårt arbete är förbi och nu är det dags för lansering.

– Arbetet med att ta fram mallarna har fört oss samman inom hela företaget, det är en jättestor nyhet från oss och jag hoppas många kunder kan dra nytta av det, använda det för att sticka ut ur mängden och öka sin försäljning, avslutar Kajsa Norrby.

Spana in Unitedprofiles nya mallar här.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll