Gå till innehållet

Unga struntar i miljön när de handlar

Puls

Miljö och etik är det minsta ungdomar tänker på när de handlar. Det visar en ny rapport från Konsumentverket. Myndigheten har frågat tusen ungdomar om deras konsumtionsvanor. Mer än hälften svarar att de sällan eller aldrig tar hänsyn till miljö- eller etikaspekter.

Det är bara drygt 10 procent som alltid eller ofta tar hänsyn till miljöpåverkan eller etisk påverkan när de står inför ett köp. 63 procent tänker sällan eller aldrig på hur en köpt produkt påverkar miljön. 25 procent tänker på det ibland.

Drygt 1 000 ungdomar i åldern 15 till 17 år i hela landet har tillfrågats om vad de köper samt hur och varför.

– Både unga och äldre glömmer lätt bort vilka miljökonsekvenser våra konsumtionsvanor har. Här har samhället ett stort och viktigt ansvar, säger Gunnar Larsson, Konsumentverkets generaldirektör och KO.

Hela resultatet av undersökningen finns på Konsumentverkets sida.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll