Tryckfel inte tryckeriets fel
Nyligen skrev Göteborgs Posten om att ”Tryckfelstabbe skapar nya kostnader för Västtrafik”. Det leder tankarna till att det skett ett fel på tryckeriet och jag blev genast nyfiken.
Efter att ha läst artikeln så framgår det att felet inte uppstått på tryckeriet utan någon annan stans i kedjan – exakt var framgår inte – men som man skriver i artikeln: ”man kommer att behöva betala samarbetspartners i form av tryckeri och uppsättare på nytt”.
Det som hände var att alla klockslag för spårvagnarnas avgångar på söndagar fallit bort helt och detta har ingen lyckats upptäcka på vägen. Kanske kan vissa tycka att någon på tryckeriet skulle ha upptäckt felet men det är helt fel tänkt.
I takt med att priser och leveranstider sänks och kortas så automatiseras processerna och det är allt färre mänskliga kontakter med det som trycks i ett tryckeri. Så är det bara och denna utveckling kommer att fortsätta så länge vi har ett kommersiellt drivet samhälle. Det gäller att informationen kontrolleras av den som är bäst lämpad att upptäcka felet – i det här fallet beställaren själv.
Självklart finns det många detaljer i en trycksak som kan, och borde, upptäckas av tryckeriet men detta är inte en sådan.
Den korrekta rubriken på artikeln i GP borde ha varit ”Korrekturfel skapar nya kostnader för Västtrafik”. Men det är kanske inte en lika uppseendeväckande rubrik.