
Nästa år fyller den svenska tryckfriheten 250 år och för Grafiska Företagen är det en viktig händelse. Det tryckta mediet har en speciell plats i samhället och är viktig för att upprätthålla demokratin. Samtidigt blir tryck allt mer en premiumprodukt och något som driver användarna till digitala medier.
Grafiska Företagen hade fullt hus när man under Skogsnäringsveckan fick chansen att berätta om arbetet med att sprida trycksakens lovord.
Maria Wikström och Martin Elofsson på Grafiska Företagen inledde men att fråga ”varför ska man ens hålla på med tryck i den här digitala världen?”. För att det uppskattas av användarna, har en fungerande affärsmodell, är skonsamt mot miljön och hjälper till att upprätthålla demokratin var svaren som gavs under seminariet.
– Det är en myt att vi har slutat att läsa tryckta medier. Vi tittar på mobilen 150 gånger varje dag – men även de allra yngsta läser böcker och tidningar även om nya medieslag hela tiden tillkommer, sa Maria Wikström på Grafiska Företagen.
Myten om det farliga papperet
Det finns en mytbildning i samhället att papperet är dåligt för miljön säger Maria och Martin på Grafiska Företagen. Och därför startades projektet Two Sides för många år sedan.
– Two Sides är en kampanj som är ett unikt samarbete i branschen. Man såg de myter som växte och man ville bemöta detta, säger Martin.
Ett exempel är att tryckta medier bidrar till skogsskövling vilket inte stämmer. Papper är en förnyelsebar källa och en branschen som är världsledande inom återvinning. Skogsarealen i Europa har växt med 50 procent sedan 1950 och ökar lika mycket som fyra London varje år. Idag täcks halva Europa av skog, berättar Martin.
Alla parter i näringskedjan från pappertillverkare och tryckerier till förlag och distributörer är med i projektet. Kampanjen bedrivs i 13 länder och 150 personer är inblandade i arbetet.
Budgeten för 2015 är 14 miljoner kronor och man får gratis annonsutrymme värt 80 miljoner kronor av olika publicister. I Sverige drivs Two Sides av Grafiska Företagen och Pressretur.
Print fungerar
Projektet Print Power, som också drivs av Grafiska Företagen i Sverige, ska lyfta fram tryckets effektivitet som kommunikationskanal för varumärkesägarna.
– Vi lyfter fram människors behov av trycksaker – det är taktilt, har färg och doft – något som digitalt inte har, säger Maria.
Print Power är ett kunskapsnav som samlar ihop fakta, paketerar och sprider informationen i olika plattformar. Inklusive magasinet som distribueras i 70.000 exemplar i hela Europa – inklusive 3.500 i Sverige.
Nästa nummer av tidningen Print Power kommer i maj. Den anpassas till den svenska marknaden med både svenskt och internationellt material.
En svensk version av Printpowers sajt lanseras inom kort.
Ur ett demokratiskt perspektiv är tryckta medier fortfarande viktiga – inom EU har 20 procent idag inte tillgång till internet och förlitar sig på tryckta medier för att hålla sig informerade.