Tryckerijätte kammade hem båda kommunens anbudsområden – trots överklagande
Åtta45 har vunnit Uppsala kommuns upphandling av tryckeritjänster. Upphandlingen var uppdelad i två områden och tryckerikoncernen kammade hem båda. Dels trycksaker som broschyrer och visitkort, dels beachflaggor och roll-up:er.
Tre anbud diskades
Totalt tio tryckerier gjorde upp om uppdraget. Åtta45 placerade sig i topp med sitt anbud på delområdet trycksaker, cirka 100 000 kronor lägre än Ljungbergs Tryckeri på plats två.
För delområdet som avsåg vepor och roll up:er gav Åtta45 ett anbudspris som placerade sig på en fjärdeplats, men Åtta45 tog ändå hem uppdraget då de tre högst rankade anbudsgivarna – Brave Nordic respektive Parken och Wikströms tryckeri diskvalificerades på grund av bristande kravuppfyllelse.
Drygt 3,5 miljoner årligen
Avtalet gäller från 1 mars 2025 till 1 mars 2027, med möjlighet till två års förlängning. Kommunen estimerar att de årliga inköpen för båda anbudsområdena uppgår till cirka 3,55 miljoner kronor, där merparten, trycksaksdelen, står för cirka 3,3 miljoner.
Tryckeri överklagade
Kommunen meddelade sitt tilldelningsbeslut 28 januari. Wikströms tryckeri valde sedan att överklaga beslutet avseende diskvalificeringen i anbudsområdet som avsåg trycksaker.
Frågan gällde huruvida tryckeriet uppfyllde kravet på systematiskt miljöarbete i upphandlingen. Tryckeriet anförde att man har licenser för Svanen-märkta, FSC- märkta och klimatkompenserade trycksaker. Förvaltningsrätten gick på kommunens linje och valde att avslå Wikströms ansökan eftersom ”bolaget inte gjort sannolikt att kommunens bedömning varit felaktig”.
Avtalsspärren har löpt ut och avtalen är signerade uppger Alexander Petersson, upphandlare på Uppsala kommun, för Branschkoll.