
Jørn Våraker på HG Media har fyllt lagret med canvas-ramar inför jul.
Tryckning lokalt och leverans inom 72 timmar är Gelatos löfte till kunderna. HG Media i norska Bærum hanterar nära 3.000 Gelato-ordrar varje dag under högsäsong.
Norska Media Monitor har pratat med vd Jørn Våraker för att ta reda på hur man jobbar – och om det är lönsamt att trycka så många småordrar.
– Automatiserade lösningar och effektiv logistik, är svaret från Våraker, när han ger oss en inblick i företagets Gelato-produktion.

Lars Christoffersen och Jørn Våraker vid sin senaste investering. Rullplotteren Canon Colorado går för fullt. (Bild: Canon)
Huvuddelen av ordrarna är familjebilder som ska ramas in, i olika format, en bild per order. Andra typiska produkter är kalendrar och tackkort och allt produceras i en högautomatiserad tryck- och packprocess hos HG Media.
Våråker berättar att alla bilder som ska ramas trycks på dukar i en Canon Colorado. Därefter skärs den automatiskt på ett skärbord för att sedan fästas på en ram i en ”canvas stretching machine” från den tyska tillverkaren MH&P Technology. Denna maskin är enligt Jörn Våråker den enda av sitt slag i Norden.
Matningen sker manuellt men sträckningen och häftningen av duken i ramen sker automatiskt i maskinen.

Postbilen kommer två gånger om dagen och hämtar Gelato-ordrar. (Bild: Canon)
– Den här typen av produktion ställer lika höga krav på lager och logistik som på den grafiska produktionen. Allt måste löpa smärtfritt. Lönsamheten per order är inte så hög men när vi gör 3.000 ordrar om dagen så blir det en hygglig förtjänst. Dessutom så har vi andra produktioner förutom Gelato-uppdragen, och de har en bättre lönsamhet, berättar Jörn Våråker.
I packsalen arbetar fyra personer som har fullt upp. Logistikhanteringen sker med hjälp av Gelatos egna mjukvara vilket ska garantera att produkten kommer till rätt adressat.
– Hanteringen av varje order säkras två gånger, dels med en streckkod som skannas från bilden, men sedan kan medarbetaren se bilden på en skärm också, och bekräfta att den är rätt. Det är en smart och effektiv hantering och vi har praktiskt taget inga reklamationer på våra Gelato-ordrar, avslutar Jörn Våråker hos HG Media.
Canon har också skrivit en artikel om HG Media, Gelatoproduktionen och deras investering i utrustning från Canon.