Tryckeri på hjul – version 2
Att ta verksamheten till kunden istället för att låta kunden komma till dig verkar vara en trend. På bara något år har två experiment gjorts – nu senast i Sverige av en konstfackstudent. För något år sedan skrev Branschkoll på ett amerikanskt projekt där två killar, på uppdrag av printleverantören Océ, åkte runt i USA och producerade marknadsmaterial till bland annat butiker.
Detta är inte kommersiella projekt – men i takt med att företag hela tiden snabbare måste respondera på marknadens bohov kan det säkert finnas en nisch där idén med ett mobilt tryckeri kan fungera och generera affärer.
Eriks Designbuss
Erik Olovsson har under några månader rest runt i Sverige med sin specialdesignade husbuss – en mobil designstudio med eget tryckeri och fotostudio. Du ser den på bilden ovan.
Systemtext som bland annat jobbar med att sätta dekor på bilar gillade idén och hjälpte Erik med att dekorera bussen.
– Designstudion är ett gott inspirerande exempel på en ny lösning. Kan vi på något sätt bidra till att öka kunskapen om möjligheterna med grafisk design är det toppen, säger Sven Totté, marknads- och försäljningschef på Systemtext i ett pressmeddelande.
Instant Poster Power
Två killar i USA stoppade in en affischskrivare och tog med sig kameror och datorer ut på vägarna. Att möta kunden i vardagen – med extremt lite motstånd från kunden – att sälja, skapa och producera kommunikation på plats är innovativt. Se hur de gjorde i filmen nedan.
[vimeo]http://vimeo.com/17649521[/vimeo]