Gå till innehållet

Tryckeri i stor kampanj mot tryckt reklam

Puls

Lasertryk har inlett en kampanj för att få fler att säga nej till reklam. Här från ett nyhetsbrev som skickas ut till kunderna.

”Det är ett uppenbart problem att vi gör vissa trycksaker som inte läses”, säger Lasertryks koncernchef Anders Grönborg. Det danska tryckeriet, som växte med 41 procent under 2014, har efter sommaren startat en större kampanj där man uppmanar allmänheten att säga ”nej tack” till oadresserad reklam i brevlådan.

Besparingspotentialen är enligt företaget att man kan reducera pappersförbrukningen för oadresserad direktreklam med 75 procent.

Kampanjen har resulterat i stor uppmärksamhet i medierna bland annat med en tv-intervju från tryckeriet i Aarhus. Man säger att bara en fjärdedel av denna reklam blir läst och att det därmed är ett slöseri med resurser.

– Det kan verka lite motsägelsefullt, eftersom vi själva trycker en del av den reklam som distribueras. Men vårt intresse är att göra något bra för miljön, men dessutom skulle vi också vilja uppmärksamma de digitala möjligheter som har kommit också inom tryckeribranschen med till exempel individanpassning, säger Anders Grönborg till danska TV2.

Enligt Lasertryk tar idag 63 procent av danska hushåll emot ODR men enligt undersökningar skulle bara 16 procent säga ”ja tack” om man tvingades till ett aktivt val.

I kampanjen tipsar man om digitala tjänster för reklamblad (www.tilbudsugen.dk och www.reklameaviser.dk) och berättar hur man kan säga ”nej tack” via post.dk.

Facebook har kampanjen delats – och både prisats och sågats.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll