Trio köper Arkitektkopia och Aba

Familjeföretaget Arkitektkopia som startades av Östen Grankvist 1951 har köpts av en ny konstellation i grafisk bransch. Samtidigt går Aba, som grundats av Curt Vinterstö, in i samma ägarstruktur.
Det är Arkitektkopias vd Gunnar Duintjer som tillsammans med Curt Vinterstö och Robine Björklund från Aba som genom ett nybildat bolag tar över båda verksamheterna. Robine Björklund fortsätter som vd för Aba.
Gunnar Duintjer berättar om upplägget för Branschkoll.
– Det stämmer. Jag, Robine och Curt har bildat ett gemensamt bolag och köpt både Arkitektkopia och ABA, säger Gunnar Duintjer.
Allt kommer att drivas som två separata bolag men med en gemensam ägarstruktur.
– Vi vill värna våra kundrelationer i våra två starka varumärken, säger Gunnar.
Arkitektkopia såldes i två steg
Det var tidigare i våras som man gick ut och berättade att man hade för avsikt gå samman och nu är affären alltså klar.
Försäljningen av Arkitektkopia har skett i två steg. Först såldes Byggnet till Ibinder i maj och där har man idag ett partneravtal och är återförsäljare av Byggnet.
Sedan har alltså affären tillsammans med Aba gjorts nu.
– Det är väldigt kul och det finns mycket tankar kring framtiden, säger Gunnar. Branschen har inte återhämtat sig än så det är såklart en del fjärilar i magen. Det är en tuff tid att kliva in men det finns många möjligheter som är spännande.
Franchise fortsatt viktigt
Arkitektkopia har idag ett tiotal franchise-tagare utöver de kontor man driver själv.
– Vi kommer fortsätta jobba med franchise precis som idag och det finns potential att öka antalet.
Enligt Gunnar så bygger franchise idag på andra värden än tidigare.
– Närhet till kund är lika viktigt – men vi är hårt utsatta för internationell konkurrens och det är inte längre samma fördel med lokal produktion.
Arkitektkopia har senaste åren centraliserat sin produktion och erbjuder franchise-tagarna möjligheter att välja var en produktion ska ske – lokalt eller centralt.
– Våra franschistagare är starka och har fortsatt stor andel lokal produktion. En utmaning är att ta tillvara potential och bredda sin affär hos befintliga kunder och nya större kunder där det finns ett bredare behov än det man lokalt kan producera, eller där lokal produktion inte är fördelaktigast, avslutar Gunnar.