Gå till innehållet

Trenderna som föddes eller förstärktes i profilbranschen 2023

Här listar vi några av de artiklar och fenomen som färgat och präglat 2023 och som såklart även kommer påverka 2024.

Puls

Tiktok går utanför telefonen

2023 var inte året som Tiktok slog igenom men det var definitivt ett år då allt fler företag fick upp ögonen för appen. Och i Tiktok-världen pågår de just nu en trend som de kallar för ”out-of-phone” (istället för ”out-of-home”). Tiktok vill helt enkelt göra events för sina användare där de träffas i verkliga livet. Ett av de kändaste exemplen på detta är ”Booktok-festivalen”, en slags bokfestival anordnad av Tiktok.

Den här typen av fysiska event sprungna ur digitala plattformar kommer säkerligen bli allt vanligare. Det handlar också om annonser som inte bara visas i appen – utan på stortavlor i städer som annonsören köper på Tiktoks plattform.

Och så lyckades ju branschktören Fabriqen gör en videosnutt (reel) på Tiktok som i skrivande stund har 4 miljoner visningar.

Kvalitetsmerch

Trenden med allt bättre kvalitet på produkterna håller i sig och utvecklas. Genomsnittspriset ökar och kvalitet efterfrågas i allt högre grad. Det här skapar utrymme att ta fram lite mer unika och påkostade grejer, något som Jägermeister visade prov på när de tog fram ett kit för att lansera en ny dryck.

Inspiration till produkter som uppfattas som högkvalitativa av användarna står att finna här:

Och ett bolag som kan få exemplifiera det här skiftet är Zebro som senaste åren helt positionerat om sitt utbud från fokus på små och billiga produkter till att nu mer jobba i ”mellanskiktet”.

Förenkla textiltrycket med DTF (Direkt till film)

2023 var året DTF fick sitt stora genombrott, överallt haglar det in rapporter om sålda DTF-pressar, inte minst i Norge då norska maskinleverantörer varit lite bättre än de svenska på att kommunicera försäljningar. Men även i Sverige har tekniken vunnit populäritet och vissa kallar det för den största innovationen inom textiltryck sedan DTG kom för 20 år sedan.

Och i slutet av året lanserades till och med sajten www.dtf.com som beskriver sig själva som en resurs och informationsportal för allt som har med DTF-tryck att göra.

Greenwashing

Att grönmåla sina produkter och sitt företag är tyvärr inget nytt, det har pågått så länge hållbarhet haft ekonomiska incitament. Men känslan (eller kanske förhoppningen) är att företags miljöarbeten blir allt mer genuina. Att undvika greenwashing vill nog alla göra – och under året har flera artiklar skrivits om detta.

2024 står för dörren och med det kommer nya lagar och direktiv från EU, inte minst CSRD där större bolag måste börja rapportera sin miljöpåverkan. Så precis som man gör årsredovisning kommer man behöva göra en miljöredovisning. Det är alltså hög tid att fortsätta med sitt rigorösa, transparenta och genuina miljöarbete.

Hållbarare transporter

Elektriska bilar och även elektriska båtar, samt lastfartyg med nya bränsletyper. Jakten på mer hållbara transporter pågår för fullt och det finns flera spännande projekt på gång. Bland annat så ska världens största elfartyg trafikera världens tredje längsta flod – Yangtze.

Även personbilerna elektrifieras i snabb takt och just nu är det Skattefritt att ladda bilen på jobbet.

PTS Askeroth har arbetet med Maersk på nära håll och bolagets vd Mikaela Askeroth Grundén gav fördjupande insikter i hur den globala fraktjätten arbetar för att bli mer hållbar.

AI och Chat GPT

Det går inte att summera 2023 utan att nämna den kanske största trenden av de alla, Chat GPT, den där AI-motorn som kom och förändrade både det ena och det andra. Det har dock varit ganska sparsmakat kring rapporter om hur branschen de facto använder Chat GPT.

Chat GPT släpper flera nya uppdateringar med verktyg tänkta att hjälpa företagare

Den första aktören vi såg som öppet gick ut och berättade om hur de använder Chat GPT var den tyska everantörer Tie Solution som lanserade en webbplats på 30 språk med hjälp av Chat GPT för att nå nya marknader.

Så till vad kan du då använda Chat GPT? Enklast är väl egentligen att vi frågar ”botten” själv vad den tycker kan hjälpa den svenska profilbranschen med:

  1. Kundservice och Support: Profilbranschen kan använda ChatGPT för att förbättra kundservicen. AI-baserade chattbots kan hantera vanliga frågor och problem, vilket frigör mänskliga resurser för mer komplexa uppgifter.
  2. Personalisering av Innehåll: ChatGPT kan användas för att skapa personligt anpassat innehåll. Det kan innebära allt från att skräddarsy marknadsföringsmeddelanden till att skapa unika produktbeskrivningar, vilket kan öka engagemanget och kundnöjdheten.
  3. Marknadsanalyser och Forskning: AI kan analysera stora mängder data för att ge insikter om marknadstrender, kundbeteenden och konkurrensläge. Detta kan hjälpa företag att fatta mer informerade beslut.
  4. Automatisering av Rutinuppgifter: Genom att automatisera rutinmässiga uppgifter som datainmatning och rapportgenerering, kan företag spara tid och resurser.
  5. Språkhantering och Översättningar: För företag som arbetar internationellt, kan ChatGPT erbjuda effektiva översättningar och hantering av flerspråkigt innehåll.

Hur det än utvecklar sig känner vi oss ganska trygga i att Chat GPT kommer fortsätta medföra möjligheter till effektivisering och förenkling av vissa arbetsuppgifter även under 2024.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll