Gå till innehållet

Tre krav om du använder QR-koder

Blogg

QR-koder blir allt mer populära och kan vara ett effektivt sätt att knyta ihop analog och digital marknadsföring. Men det räcker inte med att bara lägga in en kod – det finns tre nödvändiga saker som måste fungera – annars är det bättre att helt låta bli.

Nedan ett utdrag från QR-koder allt viktigare för marknadscheferna

Att ta fram en QR-kod är inte svårt – det kan vem som helst göra enkelt på nätet. Men att komma fram till strategin och tekniken bakom koderna och att säkerställa att de fungerar är mer komplicerat. Tänk på följande:

  • Tekniken måste fungera: Koderna måste vara läsbara vilket innebär att de ska ha rätt storlek och färg och föras in i övrig formgivning på ett smart sätt. Koderna ska leda till en sida som fungerar i alla tänkbara webbläsare i olika mobiltelefoner. Testa alltid.
  • Mät effekten: Allt ska mätas, allra bäst med samma verktyg som den vanliga webbtrafiken mäts med. Görs det så blir trycksaken som bär koden mätbar på samma sätt som webbsidorna. Antal besök, hur långa besök, var tar besökarna vägen efter landningssidan och så vidare. Det innebär att varje kod måste vara unik – använd aldrig samma kod på två ställen – i vissa fall innebär detta att koderna är helt individanpassade för att kunna mäta aktiviteter på individnivå.
  • Lev upp till förväntningarna: Landningssidan måste ha det innehåll som användaren förväntar sig för att inte bli besviken och för att verkligen leda till den aktivitet som varumärkesägaren vill.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll