Tommy Segelberg ska leda Fujifilms grafiska satsning i Norden – söker nya partners
Fujifilm har toner-pressar, storformatsskrivare och inkjetmaskiner i en ny bred portfölj. Tommy Segelberg har fått uppdraget att ansvara för etableringen i Norden.

Den stora satsningen som Fujifilm nu gör runtom i Europa där både nya arkmatade toner- och inkjetpressar samt storformatsskrivare ska ut på marknaden ska på den Nordiska marknaden drivas av Tommy Segelberg.
Bakgrunden är att man för ett par år sedan sade upp sitt teknologiavtal med Xerox kring utveckling av tonerbaserade maskiner. Avtalet begränsade Fujifilm att bara sälja maskinerna i Asien men nu förändras detta.
– Min första uppgift är att hitta ett snabbt och effektivt sätt att få igång försäljning och service av våra olika plattformar för toner och bläck, säger Tommy Segelberg i en kommentar till Branschkoll.
Söker nya försäljningspartners för tonerteknologin
Sedan tidigare finns ett samarbete med Edvard Schneidler som säljer bland annat B2 inkjetpressen Jetpress 750S.
– Edvard Schneidler är en kunnig och viktig partner för oss i Sverige och de erbjuder även mjukvaran XMF och inkjethuvuden från Fujifilm. Det jag planerar nu är ytterligare starka kanaler för bland annat Revoria som är våra tonerpressar med sex tryckverk. Jetpress och Acuity är sedan tidigare lanserade och har starka partners men för tonerteknologierna där söker vi partners i Sverige och övriga nordiska länder.
Under det tredje kvartalet ska verksamheten komma igång och det är som femte marknaden i Europa som Fujifilm lanserar i Norden.
– Fujifilm kommer med en massa nya spännande teknologier och med det även nya maskiner så det här är en riktigt rolig utmaning för mig personligen, avslutar Tommy.