Gå till innehållet

Tio tips om Marketing Automation

Krönika

Marketing Automation är högaktuellt och produktionsbyrån PÅ Media har sedan 2009 utvecklat sitt erbjudande som man kallar ”crossmedia marketing automation”. I den här artikeln delar man med sig av sina tio bästa tips för att lyckas med att automatisera sin marknadsföring både i digitala och tryckta kanaler.

Denna artikel är skriven av Thomas Pall, PÅ Media och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.

1. Kombinera flera kanaler

En del upplever att det kan vara svårt att nå sina kunder och ännu svårare att få kunden att agera på deras budskap. Det är inte ovanligt att man använder endast e-post som kanal och får allt svårare att nå framgång. Lösningen är att kombinera flera kanaler med Crossmedia Marketing Automation. Om du lägger till fler kanaler i din Marketing Automation-aktivitet, får du ett bättre gensvar från dina mottagare.

Personaliserat tryck som driver in trafik via en PURL (personlig länk) till personlig landningssida, SMS-kommunikation, sociala medier som LinkedIn och Facebook samt till och med klassisk telemarketing är exempel på olika kanaler som utökar chanserna att nå dina potentiella kunder. Har man en enda Marketing Automation-lösning som kan hantera ovan nämnda kanaler så sker alla smarta kopplingar mellan kanalerna automatiserat och du kan följa aktiviteten från ett och samma verktyg. Det är det som är tanken med Crossmedia Marketing Automation.

Läs mer: En av PÅ Medias kunder är Bisnode

2. Var personlig i dina aktiviteter

Automatiserat är inte samma som opersonligt – tvärtom. Marketing Automation-verktyg ger stora möjligheter att anpassa avsändaren till rätt mottagare så att det blir extra personligt. Se till att din databas matchas med rätt kundansvarig på ert företag till rätt mottagare hos er kund. Då kan du bygga kommunikation som är mer personligt riktad. Katalogisera databasen utifrån dina kunders olika personas för att kunna ge den mest relevanta informationen för varje unik mottagare.

3. Eget system eller inte?

Innan du tar beslut att köpa in ett eget system – fundera på om det kan vara en god idé att prova på att anlita en duktig leverantör av Marketing Automation-tjänster istället för att driva en egen lösning. Det ligger en stor utmaning att göra en egen resa inom Marketing Automation. Vilket du än väljer så är det en stor trygghet i att alliera dig med ett duktigt och erfaret tjänsteföretag inom Marketing Automation. Att ta hjälp av någon som gjort det förut påskyndar både läroprocessen och din framgång. Man kan även använda sitt eget system till vissa aktiviteter och samtidigt ha en duktig och erfaren leverantör för andra aktiviteter som är bättre lämpade för att hantera i större och bredare system. En sådan leverantör kan även vara till hjälp strategiskt, kreativt, byggtekniskt samt ha driftansvar.

4. Strategi

Sätt upp en strategi för hur du vill använda Marketing Automation. Dela gärna upp strategin i delmål som är rimliga med hänsyn till resurser som finns att tillgå och övriga aktiviteter ni planerar att genomföra. Om du vill få upp farten i din satsning, lägg med en budget för att samarbeta med en leverantör av Marketing Automation-tjänster.

5. Starta enkelt och skala upp över tid

Marketing Automation blir bäst när man arbetar långsiktigt. Man måste arbeta så att det blir hanterbart och ta lärdom hela tiden. Med tiden får du erfarenhet och förstår hur just din målgrupp reagerar på kommunikation i de olika kanalerna – tryck, mail, sms med flera. Du kan även se vilket content som passar bäst för olika mottagare och målgrupper. Marketing Automation är inte bara en resa för er organisation utan även för era kunder och prospects.

6. Få med dig säljavdelningen

En av de stora styrkorna med bra Marketing Automation-aktiviteter är att det skapas bra leads. Men om ni inte tar vara på dem tappar ni poängen. Ett tips är att involvera sälj i vad som går att göra med Marketing Automation. Bjud gärna in dem till en workshop där ni diskuterar hur ni bäst utnyttjar verktyget. Få med fler på tåget med andra ord.

7. Mål och syfte

Alla aktiviteter du ska genomföra måste ha mål och syfte innan du startar upp ett Marketing Automation-projekt. Utan detta tappar du lätt fokus och du spiller tid och pengar i onödan.

8. Skissa på papper och arbeta gärna i grupp

Skissa flitigt på papper och lufta alla idéer när du ska skapa flödesschema och storyboard. Var gärna flera personer som hjälps åt att kreativt skapa de olika stegen tillsammans. Det föds många goda ideér i en grupp. Den smartaste i gruppen är gruppen ?

9. Testa och testa igen

När du har byggt ett flöde för en aktivitet – gå aldrig live innan du har testat och testat igen. Låt gärna personer som inte har varit involverade i aktiviteten gå igenom det tänkta flödet när det är läge för testkörning. Det är lätt att bli ”hemmablind” och en utomstående kan upptäcka saker man själv inte lagt märke till. Det finns exempel där man har missat någon liten detalj för att man har haft för bråttom att gå live. Det kan ge en mycket tråkig överraskning.

10. Att bygga upp er databas

Det finns många sätt att bygga upp er databas. Om ni har ett CRM på företaget så har du självklart tillgång till era kunder och prospekts, men du kan även köpa in listor från företag som säljer adressregister. Tänk till noga på era urval före köpet och hur du kan dra nytta av urvalen i er kommunikation. Marketing Automation-verktyget ger stora möjligheter att anpassa budskapet för olika mottagare. Ta reda på vilka regler som finns för användning – många vill att ni ska ange dem som adresskälla om du ska skicka till exempel ett tryckt DR.

Ett kostnadseffektivt sätt att bygga upp er databas är att skapa just en Marketing Automation-aktivitet i form av exempelvis en tävling. På tävlingssidan ber du den tävlande att registrera sig och på så vis samlar du in värdefull data. Tänk på att i tävlingsvillkoren tydligt informera hur ni kommer att använda datan för framtida marknadsaktiviteter. En sådan aktivitet passar bäst för dig som ska ha ett event eller ställa ut på en mässa. Eller varför inte i ett affärscentrum eller liknande, där du kan dela ut tävlingsinformation och ha tävlingsbudskapet på skärmar eller rollups? En lockande vinst motiverar mottagaren att ta sig tiden att tävla. Att ha med välgörenhet och att ni skänker pengar för varje tävlande kan även vara en god idé. Men det kräver att ni har kommunicerat med en välgörenhetsorganisation om upplägget.

Om PÅ Media

Tomas-Pall-PÅ-MediaPÅ Media är den nya tidens kreativa produktionsbyrå som erbjuder en helhet vare sig det är tryckt eller digital produktion. PÅ Media levererar datadriven flerkanalskommunikation som Crossmedia – Marketing Automation och har gjort det sedan 2009. För övrigt har PÅ Media varit verksamt sedan år 2000. Thomas Pall är delägare och vd.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll