Tio kontor lämnar Koneo och bildar nytt bolag

Mia Åslander är marknadschef och Erik Asker är talesperson för nya Gibon-gruppen. (Bild: Gibon)
En ny medlemsägd företagsgrupp lanseras under namnet Gibon, bolaget satsar på att hjälpa små och medelstora företag med sin digitala transformation.
2015 sålde Konica Minolta efter fyra års ägande Koneo till två tidigare ägare. Nu lämnar tio partners kedjan och startar medlemsägda Gibon.
Affärsidén går ut på att hjälpa små och medelstora företag med digitala lösningar, genom att kombinera en lokal förankring med en bred kompetens. Gibon tar fastighetsbranschen som exempel och säger att visningar sker virtuellt och budgivning online. Och att detta är en transformation som gäller många branscher.
– Alla våra medlemmar har olika kompetensområden och vår affärsmodell bygger på att vi nyttjar varandras spetskompetenser mellan kontoren, säger Mia Åslander, marknadschef för Gibon, i ett pressmeddelande.
Det är tio före detta affärsavtalspartners från Koneo som går samman och bildar Gibon. Företaget är medlemsägt och har redan från start 130 medarbetare och en omsättning på 300 miljoner kronor, uppdelat på tio kontor. Planen är att växa, genom att öppna nya kontor runt om i landet och Gibon har som målsättning att omsätta 1,5 miljarder om fem år.