Tillväxt för Canon som fokuserar på kunskap i den grafiska organisationen


På Canon ansvarar Matteus Celinski för affärsområdet Professional Printing Products (hans hemmakontor syns i bakgrunden från vårt webbmöte). Annelie Wetterholm är chef för växande området inom förbrukningsmaterial som papper och folier. Ulf Nilsson jobbar med affärsutveckling kring inkjet.
Canon fokuserar sina insatser mot grafisk bransch och Matteus Celinski är ny Sverigechef för affärsområdet Professional Printing Products. Man har ett tajt team med experter i det grafiska teamet och nu kommer Canon också med nya maskiner och lösningar för tryckerier som vill jobba effektivare.
– Vi har verkligen specialiserat och optimerat organisationen för att bättre kunna tillgodose kundernas behov och det har marknaden svarat väl på vilket vi kan se genom en rejäl tillväxt. Vi har växt med tio procent varje år de senaste tre åren, säger Matteus Celinski till Branschkoll.
Just nu flyttar Canon huvudkontoret norr om Stockholm från en stor väg till en annan. Platsen i Solna vid E4:an byts mot Bergshamra intill E20.
Precis som många andra ökar man i Coronatider antalet digitala kundmöten och demonstrationer av maskiner görs online – ofta direkt från fabriken där man också kör kundernas jobbfiler.
– Fokus ligger på att fler företag i branschen ska få ta del av den kompetens som vi byggt upp runt om i Norden. Digitala möten har tvingat oss att bli mycket bättre på att ha ett tydligt och intressant innehåll eftersom man tvingas prioritera innehåll mycket mer när möten sker via skärmen – man har inte alls lika mycket tid som vid fysiska möten.
Det grafiska området är, utöver service, uppdelat i fyra delar. I Commercial Printing med de större tryckpressarna (både rulle och ark) finns en samordning i hela Norden för att möta kundernas behov samt använda kompetensen på bästa sätt.
Inom storformat har man senaste åren haft framgångar med både Arizona och Colorado. Med den sistnämnda har Canon nått en ny marknaden med affischer, digitala tapeter och bilfoliering och inte minst golvfolieringar den senaste tiden – där det blir stora volymer, berättar Matteus.
Ritningsproduktion ligger tätt ihop med storformat men har sina unika lösningar i både maskiner och mjukvara och inom detta område jobbar man bland annat med att få kunderna att utveckla nya tjänster med hjälp av sina lösningar från Canon.
Papper och folie växer snabbt
Ett stort område för Canon är förbrukningsmaterial som papper och olika folier vilket växt kraftigt senaste åren. Idag står det för 30 procent av försäljningen och man har ett eget lager i Sverige men också över-natten-leveranser från huvudlagret i Holland. Man har nästan femdubblat försäljningen inom media senaste fem åren. Annelie Wetterholm, som jobbat inom Canon-sfären i många år, ansvarar idag för Media.
– Media är en stor del av lösningen vid sidan av maskinerna. Ett exempel är tapetmarknaden där vi har över 40 olika material. Det blir en helhet på ett nytt sätt för oss, säger Matteus.
Fokus ligger på slutprodukten.
– Media är en lika viktigt del av paketet som maskiner, programvaror och hur flödena ser ut hos kunden. Det är helheten som är allra viktigast för oss – att kunden hittar ett upplägg där det går att producera värdefulla applikationer som går att tjäna pengar på, avslutar Matteus.