Gå till innehållet

Tellogruppen anställer ny försäljningschef

Ska guida och kompetensutveckla Tellogruppens kunder.

På nytt jobb

Tellogruppen genomgår just nu en generationsväxling och satsar speciellt på att utveckla kundupplevelse, marknadsföring och försäljning.

Ett steg i den riktningen är att anställa en ny försäljningschef, Kristofer Fernström. Kristofer har 20 års erfarenhet från tryckeribranschen och kommer närmast från Kartongbolaget och var tidigare på Digaloo i många år samt Gigantprint.

Kristofer är uppvuxen i Norrköping och började sin nya tjänst den 1 juni.

– Maskintekniskt är vi mycket väl rustade inför framtiden. Nu förstärker vi även när det gäller affärsutveckling och försäljning och Kristofer Fernström har precis den erfarenhet och kompetens vi önskar. Samtidigt föryngrar vi företaget steg för steg, berättar Filip Ringqvist, vd och andra generation på Tellogruppen.

Bröderna Magnus och Filip Ringqvist driver Tellogruppen med bas i Söderköping. (Bild: Fotofabriken)

Historiskt sett var tryckerikunderna nästan enbart reklambyråer med god grafisk och teknisk kunskap. I dag ser kunden annorlunda ut. Med digitaliseringen har inhousebyråerna och andra typer av kunder som köper direkt blivit fler. Det har skapat nya utmaningar, enligt Tellogruppen.

– Det betyder att kompetensen om tryck successivt har försvunnit från kundsidan och tryckerierna behöver ge en annan typ av service, inte bara vara producent, säger Kristofer Fernström. Vår roll i dag handlar mer om att skapa tighta relationer med våra kunder där vi tillsammans utvecklar trycksaker som kan hjälpa företag och varumärket på deras resa framåt, menar han.

Med nyrekryteringen vill Tellogruppen ta nästa steg i utvecklingen för att kunna möta kunden på rätt nivå, guida och kompetensutveckla samt bygga förtroende. 

– Tidigare har jag jobbat mycket i Stockholm och jag har länge känt att jag vill utveckla något på lokal nivå och känna att jag kan bidra med mina erfarenheter och kompetens. När jag fick veta vad Tellogruppen vill göra, kändes det klockrent, berättar Kristofer Fernström.

Kristofer kommer att vara placerad i Norrköping men ser också att han vill närvara en hel del i Stockholm där företaget växer och självklart även i Söderköping där den största delen av produktionen sker.

– Jag är en person som drivs av utveckling, jag vill jobba framåt och har mycket erfarenhet av det. Tellogruppen är ett mycket fint företag i grunden med stor kapacitet och kompetens och jag ser fram emot att bidra till ett modernare sätt att sälja trycksaker. Vi ska ta ett stort steg när det gäller kundupplevelsen, kunderna ska se oss mer och vi ska finnas närmare våra kunder.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll