Tar tag i reklamhatet: ”oroade över utvecklingen”

Adjö reklam – adjö mångfald. (Bild: Sveriges Annonsörer)

Adjö reklam – adjö mångfald. (Bild: Sveriges Annonsörer)
Sveriges Annonsörer gör sin största satsning hittills genom kampanjen ”Reklam – inte bara störande”, som ska visa på varför reklam är viktigt och vad som skulle hända om reklamen inte fanns. 52 procent av svenska folket har enligt Novus undersökning ”Svenskarnas inställning till reklam” en negativ inställning till reklam och beskriver det bland annat som ”påträngande”, ”störande” och ”irriterande”. (Läs mer här)
– Reklamen möjliggör det mesta som vi tar för givet i dag. Därför är vi oroade över utvecklingen när allt fler värjer sig mot reklamen på olika sätt, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.
Man har bland annat tagit fram en lista med tio argument för varför reklam är viktigt.
Sprida kunskap och skapa dialog kring reklamens roll
Sveriges Annonsörer vill via sitt initiativ, som ska synas på tv, i radio, i dagspress och online, sprida kunskap och skapa dialog kring reklamens roll i samhället. Bakom kampanjen står också reklambyrån Forsman & Bodenfors.
I sociala medier såsom Facebook och Youtube slår den digitala annonseringen ständigt nya rekord. Drygt var femte svensk tycker det är okej, men 54 procent svarar att det inte är okej att få reklam i någon sociala medier-kanal.
Svenska folket uppmanas i kampanjen att tycka till om reklamen och vem som helst kan dela med sig av sina åsikter på annons.se och föreslå hur reklamen kan bli bättre.
– Många har starka åsikter kring reklam, så vi hoppas att svenska folket tar tillfället i akt och delar med sig av sina åsikter och tankar, säger Anders Ericson.
Reklamfilmen: