Gå till innehållet

Tar in över 300 miljoner kronor

Ska ersätta plasten i flexibla förpackningar.

Investering

Finska Paptic, som jobbar med att utveckla träfiberbaserade förpackningsmaterial till flexibla förpackningar, har avslutat 2023 med ett betydande kapitaltillskott.

Bolaget har totalt fått in 27,5 miljoner euro från internationella investerare och fonder som ska användas för den fortsatte utvecklingen av företaget.

Marknad på 200 miljarder euro

Den internationella marknaden för flexibla förpackningar uppskattas till över 200 miljarder euro årligen, där 70 procent av de material som används idag är plast. Tunna plastfilmer skulle kunna ersättas med träfiberbaserade och återvinningsbara Paptic-material i stor skala i många applikationer.

Bland investerarna märks fonderna UB FIGG och EIC.

– Vi är mycket glada över att ha avslutat denna investering i Paptic. Vi har noggrant följt företagets framgångar inom utveckling av nya produkter och deras arbete med ledande globala varumärken. Allt detta utgör en solid bas för fortsatt framgång och denna ytterligare finansiering kommer att hjälpa till att accelerera tillväxten, säger David Walker, Senior Partner på UB FIGG i ett pressmeddelande.

– Vi har det ambitiösa målet att nå 100 miljoner euro i intäkter år 2026. Vår tillväxt bygger på vår förmåga att konkurrenskraftigt betjäna internationella varumärkesägare som söker hållbara alternativ för att ersätta plast i sina förpackningar, avslutar Tuomas Mustonen, vd och medgrundare av Paptic.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll