Gå till innehållet

Swedol och TOOLS samlas under nytt varumärke

Puls

Nu lanserar Momentum Group ett nytt gemensamt varumärke för Swedeol, Tools och andra varumärken och mindre bolag inom koncernen – Alligo.

LÄS OCKSÅ: Momentum Group ska se över möjligheten att dela upp bolaget

En gemensam hemvist för alla de 2.300 medarbetarna inom Swedol, TOOLS, Grolls, Univern och ytterligare ett tio-tal mindre yrkes- och profilbolag, skriver man i ett pressmeddelande.

Det betyder alltså att även de profilbolag som ägs av Momentum Group kommer tillhöra Alligo.

– Det nya namnet blir inte viktigt ut mot kund – där fortsätter vi arbeta med våra starka konceptvarumärken – men det blir viktigt för oss som organisation. I samband med lanseringen av namnet rullar vi också ut resultatet av ett omfattande värdegrundsarbete som pågått i princip sedan i april förra året. Värdegrunden och namnet hänger ihop. De bildar tillsammans viktiga delar i vår gemensamma framtid, säger Clein Ullenvik, affärsområdeschef för Alligo.

”Något som hänger ihop”

Alligo på esperanto sägs betyda ungefär ”något som hänger ihop”.

– Personligen gillar jag också hur namnet ser ut och det har vi visualiserat i logotypen. Det inleds med engelskans ALL, vilket symboliserar oss alla, och avslutas med ett GO som visar på fart och riktning. Och det gillar vi! Säger Clein Ullenvik.

Alligo är ett affärsområde inom Momentum Group och är mest kända på marknaden genom varumärken som Swedol, TOOLS, Grolls och Univern. Sammantaget omsatte Alligo 8,1 miljarder kronor 2020 och har cirka 2.300 anställda. Man har webbhandel och cirka 200 butiker i Sverige, Norge, Finland och Estland, skriver man i ett pressmeddelande.

Mer information hittar du här.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll