Gå till innehållet

Swagg förvärvas av Spendrups

Sveriges största bryggeri har förvärvat 51 procent av aktierna i textiltryckeriet Swagg. Vd:n Dean Lax berättar för Branschkoll om hur affären kommit till.

Företagsaffär

– Spendrups är vår största kund och deras business inom print har växt kraftigt senaste åren och de vill fortsätta växa inom segmentet berättar Dean Lax för Branschkoll och fortsätter:

– Nu tar vi nästa steg med bolaget och det ska bli oerhört spännande med en partner som vi känner mycket väl och som är kompetenta. Samtidigt säger vi hejdå till min kära far som varit en stor del av bolaget och mitt liv och tackar honom för hans insats och ser till att han får en fin pension i samband med det här.

Det är alltså Swaggs grundare Dave Lax som säljer sina 51 procent av företaget, medan sonen Dean Lax behåller sina 49 procent och sitter kvar som vd för företaget.

”Vi hade en shortlist”

Hur gick det till att det blev just Spendrups som blev er nya ägare var det något som fanns på kartan?

– Vi hade planer på att sälja en del av bolaget och vi tittade främst på aktörer i branschen, vi gick ut med vårt IM (Information Memorandum, red. anm.) till en shortlist på aktörer som förvärvat mycket. Vi fick blandade svar från de vi pratade med men vi fick också in intresse från en del investmentbolag. Och vi var rätt långt gångna med en företagsgrupp när Spendrups kom in i elfte timmen och vill ha ett möte med oss. Och på det mötet ställde de oss frågan om hur vi skulle känna kring en ny delägare i bolaget, därefter gick det fort.

Spendrups gör större och större affärer på produktmedia, ett affärsområde som de kallar för ”tillbehör”, det kan röra sig om allt från popup-tält och kläder till drinkunderlägg och dryckesglas. Det här affärssegmentet har mångdubblats de senaste åren och utgör en viktig satsning för Spendrups. Swagg omsätter idag cirka sex miljoner kronor på att förädla och ta fram produkter och merchandise åt Spendrups.

Exempel på merchandise Swagg tagit fram åt Pistonhead, ett av Spendrups varumärken.

Vi måste anställa fler säljare – inklusive försäljningschef

Kommer du behöva göra investeringar i maskinparken?

– Vi kommer framförallt behöva anställa fler, account managers, flera säljare och vi ska ta in en försäljningschef nu så vi ska gasa rejält på tjänstemannasidan. I år ligger vi rätt så bra till när det kommer till både våra maskiner och kompetensen hos våra medarbetare. De flesta har varit hos oss i många år och lärt sig samtliga maskiner, då vi satsat mycket på internutbildning av vår produktionspersonal senaste året. Så flaskhalsen hos oss är administration, handläggning av ordrar etc, säger Dean Lax.

Och de delar av Spendrups sortimentet som man inte har möjlighet att sköta inhouse kommer man köpa från andra. Totalt rör det sig om 3-4 personer som ska anställas och en del nya kompetenser man ska lära sig.

Bra för organisationen

Förutom tillverkning ser man flera organisatoriska fördelar med förvärvet.

Utöver de synergier som finns när det kommer till produkter och förädling nämner Dean organisatoriska fördelar med en så pass stor organisation som Spendrups är som huvudägare.

– Vi kommer att teckna kollektivavtal, vi kommer få massor med draghjälp när det kommer till hållbarhetsarbete och compliance med mera, säger Dean och fortsätter:

– Jag tror på den fortsatta utvecklingen av Swagg under Spendrups ägande, annars hade jag ju sålt min del också och tagit pengarna och sprungit. Jag tror det finns en enorm potential i den här affären och därför vill jag behålla min del. Sen är det såklart en trygghet för Spendrups att ha kvar mig och min erfarenhet i organisationen.

Det kanske blir en Swagg-skylt som kan lysa upp mörkret

Har Spendrups kommit med några idéer på vad de tycker kunde vara coolt att göra?

– Nej, inte än men det är väl den där fastigheten du och jag snackade om för ett par år sedan med en stor vit Swaggs-skylt som lyser upp natten. Så en mer optimerade fastighet för vår produktion med energioptimering, högre takhöjd, mer med lager och 3PL och kunna skicka direkt till kund, är några av de saker vi kan komma att börja titta på. Stärka varumärken med merch och ta fram webbshoppar är också något som vi tittar på, säger Dean.

LÄS OCKSÅ: Podd: Dean Lax vd på Swagg – Sveriges första textiltryckeri med GOTS

– Det är kul att se att saker blir åtminstone lite som man tänkt sig och hoppats, det blir nästan klyschigt men föreställ dig målet och jobba för det så kommer du förhoppningsvis landa där. Sen är klart det finns ett stort uns av tur, men skapar också sig själva möjligheterna att ha den turen.

– Hade jag inte åkt ner till Stanley/Stella för elva år sedan, hade vi inte varit först i Sverige med det och då hade vi kanske inte blivit GOTS-certifierade som de insisterade på, det blir ringar på vattnet. Och nu då är vi här med en ny huvudägare som ser vår potential och som vi förhoppningvis ska kunna växa rejält tillsammans med de kommande åren, säger Dean Lax avslutningsvis.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll