Gå till innehållet

Svenskarna föredrar fortfarande fysiska julkort – minskade ”bara” med 9 procent

Puls

Enligt Postens prognos delade brevbärarna ut 20,5 miljoner vykort runt om i landet 2017. 

Svensken föredrar enligt Posten fortfarande att få ett fysiskt julkort, 74 procent vill ha sitt julkort i brevlådan och 6 av 10 sa innan jul att de tänkte skicka sina julhälsningar med posten, skriver Posten i ett pressmeddelande.

Jämfört med 2016 skickades 9 procent färre julkort julen 2017.

– Även i åldersgruppen 20-29 så föredrar de flesta att skicka julkort via posten framför digitala alternativ, säger Anders Holm, chef för Postnord i Sverige.

Men trots att fysiska julhälsningar är fortsatt populära så minskar volymerna, jämfört med 2016 skickades det det nio procent färre julkort 2017.

Något som däremot ökar är att inköpen av julklappar på nätet. Inför julen 2017 köpte svensken 11 procent av alla julklappar online, till ett värde av 6,2 miljarder. Vilket i sin tur är en ökning med 25 procent jämfört med 2016.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll