Svenska klassiker, uppblåsbara reklamprodukter och framtidens spel på Nordic Profile Fair Hybrid
Branschkoll fortsätter minglet på profilbranschens augustimässa.

Screenshot
Höstens Nordic Profile Fair kunde man besöka både i Jönköping och på nätet. Här fortsätter vi vår rapportering med ett litet mingel bland några av utställarna. Här är några av utställarna vi pratade med i Elmias C-hall.
Läs allt vi hittills har skrivit om mässan här.
90-åring firar uppblåsbara reklamprodukter

Mario Andreou, Göran Pettersson, Elena Scilaris och Torbjörn Sund visar upp den nya luftpelaren som Unigraphics nu säljer..
Unigraphics firar 90 år som företag med jubileumserbjudanden och har med sig en nyhet – uppblåsbara reklamprodukter till event.
– Mycket av våra grejer är till event och mässor så det är perfekt för oss att vara här, säger Göran Pettersson.
Nu testar man nya uppblåsbara reklampelare som passar till event, gärna olika typer av sportarrangemang. Dessa har man tagit med till mässan och testar konceptet på kunderna.
Det finns allt från uppblåsbara tält och pelare till portaler som kan användas vid till exempel start och målgång vid idrottsevent.
Stämplar har varit grunden under många år men detta har skiftat över till bland annat flaggor och olika event- och expoprodukter.
Hur firar ni jubileet förutom att vara här på mässan?
– Vi hade en fest i maj där vi också hade vårt erbjudande, säger Göran som varit med i företaget sedan 1977.
Telefonerna har skapat större efterfrågan på sällskapsspel

Magnus och Jacob Andersson visar upp sina kvalitetskortlekar på mässan. Spelkortsförlaget är agent för spelfabriken Fabryka Kart i Polen.
– Fabryka Kart är en av de tre största fabrikerna som är specialiserad på produktion av spel och för oss är kortleken den stora grejen, säger Magnus Andersson.
I monterna på mässan har Magnus med sig sonen Jacob och intresset för kortleken som profilprodukt är stort. Jag får bara en kort pratstund med de två innan vi avbryts av nya besökare som kommer in i montern.
– Kortleken är en stark profilprodukt som jag tycker fått en revival.
Magnus berättar att alla undrade hur det skulle gå för kortleken och sällskapsspel för snart 20 år sedan när Iphonen kom.
Hur gick det då?
– Hur ska det gå nu, tänkte nog många, men när man kunde spela nästan alla spel i telefonen så har det gjort att många fler har upptäckt hur roligt det är att spela spel, även kort och brädspel i den ”riktiga” världen, säger Magnus.
– Brädspelet blev till och med årets julklapp förra året.
Vad kostar en profilkortlek?
– Runt 20 kronor om man köper tusen stycken.
Inga nyheter är bra nyheter – Eldstickan ska skapa svenska klassiker

Martina Sahl på Eldstickan
Hos Eldstickan som står längst bort i ena hörnet på mässan är allt som vanligt. Och det är precis det som är tanken! Tändstickor, kolsyresläckare och brandfiltar samsas i montern på samma sätt som tidigare.
– Men vi har en ny färg på mattan, säger Martina Sahl på Eldstickan med ett skratt.
Försäljningen är fördelad ungefär lika mellan e-handel o B2B och det är, som Martina uttrycker det, ”snygga och trygga” gåvor som finns i utbudet.
– Om man ska skapa svenska klassiker – då kan man inte ändra och göra nytt hela tiden.
Trenden är tydlig – ”folk väljer bredare”

Oskar Dahlin på Vinga.
Vi träffar Oskar Dahlin på Vinga och han berättar att man äntligen landat i sitt samarbete med XD som man blev en del av 2022.
– Nu kan vi på riktigt dra nytta av logistik och processer som XD är så bra på, säger Oskar. XD har också börjat sälja våra gåvokort ute i Europa.
På mässan visar man bland annat upp sina nya förpackningar som kunden kan få sina gåvor packade i. Och det krävs inte fler än 25 stycken för att det ska gå att få en egen förpackning.
– Allt görs i stora fabriken med lager, tryck och produktion i Rumänien.
Nu ska man jobba vidare med att bredda sortimentet för gåvokorten.
– Det är en tydlig trend att folk väljer bredare, man vill hitta något som passar just dig. Förra året hade vi 600 alternativ och i år har vi 700.
Trenden gör att det blir ännu svårare att köpa bara en produkt som julklapp till anställda.
NI Solutions personaliserar gåvorna – den printar på allt

Hos NI Solutions berättar Magnus Lundgren och Daniel Pettersson om den mångsidiga UV-skrivaren Artisjet.
– Det är ju mycket roligare om jag kan göra en produkt personlig, säger Magnus Lundgren.
Enligt företaget är det nog den mest mångsidiga flatbädd-skrivaren på marknaden. Den printar både direkt på produkter men kan också producera transfers med DTF-tekniken om man vill.
– Den trycker på vad som helst, upp till 170 mm höga objekt, och även flaskor, termosar och golfbollar.
– Det är inte den snabbaste skrivare, men den kan göra allt, avslutar Daniel.
Nya puffjackor hos Craft

Det är omöjligt att inte ta på sig ett par skor om man stannar i Crafts mentor på Nordic Profile Fair. Men de stora nyheterna hittar vi på galgarna.
Det finns nu nya puffjackor både med dun och polyamid, berättar Pontus Röjd.
– Det krävdes en uppdatering här och det visar vi upp här på mässan.
Man har också nyheter i sortimentet av den populära Powerfleece, det finns Softshell med rip-stop och så det man kallar för ”puff over shirt” som man tror mycket på.
– Och så har vi nya myskläder med premiumkänsla, nu kommer höst- och vintermys, så det passar perfekt.
Slutligen, innan skoprovningen, visar Pontus en ny T-shirt med 40 procent polyester och 60 procent bomull.
– Den blandningen håller passform o färg bättre än 100 procent bomull, avslutar Pontus Röjd på Craft.
Det var allt från Elmia och Nordic Profile Fair Hybrid den här gången, vi ses i januari!