Svenska förpackningsbolag besökte Tokyo Pack
Knappt har Scanpack stängt förrän Tokyo Pack öppnar på andra sidan jorden. Mässan besöktes i år av en delegation svenskar med ett gäng värmlänningar i spetsen.

Tommy Bonté på Brobygrafiska besökte Tokyo Pack tillsammans med svenska förpckningsbolag.
Det var den Karlstadsbaserade organisationen Paper Province som var där för att utföra en trendspaning tillsammans med några medlemmar samtidigt som man marknadsför innovativa svenska fiberbaserade förpackningslösningar till asiaterna.
Företagen som deltog från Sverige var UMV Coating Systems, Optipack, Brobygrafiska och Rottneros Packaging. Från Sverige deltar också Business Sweden, RISE, Invest in Skåne och mugglockstillverkaren Liplid.
Under mässan så genomfördes ett seminarium Future proof packaging seminar by Sweden, där det typiskt svenska i fråga om exempelvis design, konvertering, förpackningsmaterial och hållbarhet lyftes fram.
Vad skiljer förpackningstänket i Europa och Japan?
Men hur var det på Tokyo Pack, hur skiljer sig den asiatiska och europeiska förpackningsmarkanden åt?
Vi tog och frågade en av de svenska deltagarna, Tommy Bonté från Brobygrafiska:
– Tokyo Pack och Scanpack upplevde jag egentligen ingen jätteskillnad mellan. Tokyo Pack hade en avdelning med bara förpackningsdesigners där jag även såg väldigt finurliga lösningar för hur pappersemballaget som ersätter bubbelplast kan se snyggt ut.
– I Sverige tycker jag att vi påvisar en oerhörd mångsidighet och vilja att ta fram nya typer av material för att styra mot mer fossilfria eller klimatkompenserade förpackningar. Så var det även på Tokyo Pack. Där fann jag däremot att japanska företag kanske var mer styrda mot att hitta en lösning för de hållbara material som faktiskt redan finns.
– Vi mixtrar mycket mer och får fram den där fantastiska kemin som ger mycket lägre klimatpåverkan. I Japan hade de massvis av lösningar som kunde sjösättas på marknaden. Jag såg exempelvis ett tråg där utsidan var fiberbaserad och insidan var plast, jag kunde rycka bort plasten i ett nafs utan att den sprack och skicka den i två sorteringar utan problem.
– Min subjektiva syn på det hela är att vi kanske kan bli starkare på att använda befintliga material och titta lite på Japan i det fallet. Japanska tillverkare behöver kanske å andra sidan luta sig tillbaka mot alla dessa innovativa lösningar och verkligen marknadsföra och förfina dom.
– Eftersom jag inte är materialexpert så har jag svårt att ge en hundraprocentig kartläggning, men den totala upplevelsen sa mig att den svenska modellen av en platt organisation är till förmån för att skapa och ta fram mycket innovativa material medan det japanska mer hierarkiska och produktionsinriktade tänket vill framåt med existerande förpackningsmaterial.
Hur var det svenska seminariet och fick ni någon respons på det?
– Responsen från seminaret har inte varit något annat än positiv. Hela svenska delegationen gjorde en superinsats. Det är till min förståelse att det japanska folket är mer belevade av att få en presentation som innehåller väldigt mycket fakta och som nästintill ser ut som en boksida.
– De vill ha faktaark helt enkelt. RISE presenterade sjukt bra information om tester de gör och framsteg för att skapa mer hållbara material, på den korta tid de fick. På 12 minuter hade alla kokat ned innehållet till ett väldigt genomgående och användbart koncentrat.
– Personligen har jag fått fin credd från alla möjliga håll och kanter. Japanska färgleverantörer var på plats och bland annat ville ett företag prata om möjligheten om att skapa förutsättning för att styra vattenbaserad färg rätt på plast.