Svenska Circulate bygger plattform för en hållbar förpackningsbransch
Circulate vill göra det enklare för förpackningsköpare att förstå hur förpackningar påverkar miljön – och vad de kan göra för att minska sin miljöpåverkan. Nu har man gått vidare i Green Alley Award.

Jessica Follin och Cirulates grundare Karolina Ling-Vannerus.
Svenska förpackningsföretaget Circulate har som enda nordiska representant gått till final i Green Alley Award. Branschkoll kontaktade Jessica Follin, som är VP Commercial på Circulate, för att höra mer om bolaget, tävlingen och om utvecklingen i branschen.
Läs också: Förpackningsstartup tar in 13 miljoner
Vad betyder det för er att ni gått till final i Green Alley Award?
– Det känns jätteroligt att ha blivit uttagna i top 20 av 226 ansökande. Det är kul med en tävling som verkligen fokuserar på att lyfta fram bolag inom cirkulär ekonomi. Nu satsar vi för fullt på att komma top sex och få pitcha i finalen i Berlin. Vore kul att bli den första svenska vinnaren!
Hur hamnade ni bland kandidaterna?
– De hörde av sig från Green Alley Award och rekommenderade oss att söka, men alla bolag som är med har själva fått skicka in en ansökan och motivera hur de står ut från mängden och varför de är värda en plats i finalen.
Hur ser ni på den rådande omvandlingen i förpackningsindustrin?
– Det vi ser är primärt två saker. I stort sett alla förpackningsköpare vill ha hållbara lösningar, samtidigt som de kämpar med att förstå vad som faktiskt är hållbart och vilken påverkan deras val har på miljön. Det är fantastiskt att allt fler bolag aktivt arbetar med att minska sina utsläpp och lägger stort fokus på att ställa om till mer hållbara alternativt.
– Utöver ett ökat hållbarhetsfokus börjar vi även se att fler och fler förpackningsköpare efterfrågar smidigare och mer digitala köpprocesser..
Vad fokuserar ni mest på just nu?
– Vi fokuserar på att bygga ut vår plattform, med fokus på flera nya funktionaliteter som kommer skapa ett mervärde för våra användare. Detta omfattar, bland annat, en ny impact-kalkylator och ett nytt rapporteringssystem som ska göra det ännu enklare för våra användare att förstå hur deras förpackningar påverkar miljön samt vad de kan göra för att minska sin miljöpåverkan.
– För att göra det ännu lättare för våra användare att ta så bra beslut som möjligt, arbetar vi även på en automatiserad köp-assistent som ska ge förpackningsförslag baserat på användarens unika behov. Detta ser vi som viktiga steg i rätt riktning mot att cementera oss som ”the go to place” för oberoende förpackningsvägledning och som samlingsplattformen för alla återförsäljare och producenter av miljövänliga förpackningar.