Svenska annonsörer satsar på DR och internetmedier
Trots negativa konjunkturrapporter avser svenska företag och organisationer – som är medlemmar i Sveriges Annonsörer – att investera i marknadskommunikation på samma nivåer nästa år som i år. Detta visar en undersökning som genomförts av företaget Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer.
Resultat från undersökningen i korthet
- Nästan 80 procent av företagen kommer att behålla eller öka sina investeringar i marknadskommunikation 2013.
- Den största ökningen kommer att ske inom internetmedier där 6 av 10 kommer att öka sina investeringar, och den näst största ökningen sker inom mobilmarknadsföring med 42 procent ökning.
- Av de 64 procent som anger att de använder adresserad direktreklam (ADR) kommer 25 procent öka sina investeringar och nio procent kommer att minska.
- Oadresserad DR minskar – men bara knappt.
- Förlorarna är dagspress och tidskrifter där drygt en fjärdedel planerar att minska annonseringen inför 2013.
– Resultaten visar på en större optimism bland annonsörer än förväntat och vi ser en tydlig trend att medieinvesteringarna går från annonsering i tryckt press till internetannonsering och specifikt inom sociala medier, säger Erik Huss, kommunikationschef för Sveriges Annonsörer.
Med marknadskommunikation avses annonsering i dagspress, tidskrifter, bioreklam, butikspromotion, direktreklam, eventmarknadsföring, internetreklam, kataloger och andra vägledande medier, mobilmarknadsföring, mässor, pr, presentreklam, radioreklam, sponsring, tv‐reklam, utomhusreklam samt byråarvoden.