Succé för bröllopskort till en miljon hushåll – överväldigande respons

RIX FMs DR-kampanj blev en succé. Tackkortet som skickades till 1 miljon hushåll uppmärksammades av nästan hälften.
RIX FM rullade för några veckor sedan ut sin kampanj för programmet RIX Morronzoo. Man använder sig av ett brett spektrum av mediekanaler för att nå ut med budskapet – radio, utomhus, online, sociala medier, TV och direktreklam.
Det man firade var att Roger och Laila (äntligen) tackat ja till varandra som radiopar, skriver Svensk Direktreklam (SDR) i ett meddelande.
En miljon DR nådde 460.000
En miljon tackkort skickades ut till lika många hushåll. Ett par dagar efter utskicket (vecka 37), genomförde PFM Research en undersökning som visade att hela 46 procent (460 000 hushåll) observerat kortet som var utformat som ett riktigt tackkort för att locka till läsning.
– Vi hade på känn att det skulle sticka ut, utseendet, pappertjocklek, allt är ju gjort för att se ut som ett riktigt kort. Responsen vi fick var överväldigande. Vi har lyssnare som satt kortet på finbyrån och kylskåpsdörren. Kul att skapa marknadsföring som gillas och fungerar, säger Sebastian Voght, marknadschef på RIX FM i ett meddelande.
Kampanjen är skapad inhouse på radions marknadsavdelning på MTG.