Gå till innehållet

Strömberg: Print en av de viktigaste hörnstenarna i företaget

Krönika

Företaget Strömberg, med huvudkontor i Huddinge söder om Stockholm, har sedan starten 1982 jobbat med att effektivisera sina kunders logistik- och kommunikationslösningar. 1997 startade man sin satsning på digitaltryck och idag, 17 år senare, har print vuxit till en av de viktigaste hörnstenarna i företaget. Affärsområdet växer nu kraftigt och bara de två senaste åren har man investerat över 20 miljoner kronor i print-enheten.

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.

Rob Peart är inköpschef och har totalansvaret för Strömbergs alla inköp. De viktigaste leverantörerna ser han som samarbetspartners och av de över 200 företag som levererar tjänster till Strömberg är det fyra eller fem som hamnar i denna grupp varav Primotek är en av dessa.

– Våra leverantörer måste också lyckas, för det är först då som de gör allt för oss. Vi erbjuder vår tid, tillgänglighet och lyhördhet till dem och våra bästa partners gör samma sak för oss. Hur framgångsrika vi blir beror på vad vi kan åstadkomma tillsammans, menar Rob.

Stora förändringar

Senaste åren har Strömberg genomfört en stor satsning på konsolidering av koncernens bolag samtidigt som fastigheterna har uppgraderats. Man har också gjort stora investeringar i hård och mjukvara i den växande printverksamheten där man senaste åren har investerat över 20 miljoner kronor i digitala tryckpressar, tillhörande efterbehandlingsutrustning och mjukvara.

Tryck är ett tillväxtområde

Hur kommer det sig då att man väljer att satsa stort inom tryckt kommunikation samtidigt som det finns så stora problem i den grafiska branschen?

– Det är vissa segment inom tryckbranschen som har problem. Det handlar till stor del om strukturella förändringar som är svåra att påverka. Det är traditionellt tryck som lider och inte digitaltryck, som vi anser är ett starkt tillväxtområde. Volymerna har växt för oss hela tiden sedan vi gick in 1997, berättar Rob.

Det egna tryckeriet var först ett komplement men nu har det alltså blivit en hörnsten i Strömbergs verksamhet. Tillsammans med it-lösningar för distribution, manuell kampanjhantering och lager bygger man upp automatiserade flöden för kundernas kommunikation och logistik. Detta innebär bland annat att hyllorna på Strömbergs lager innehåller färre trycksaker som istället trycks digitalt i samband med distributionen. Det handlar om upplagor ända upp till 15 till 20 tusen exemplar som aldrig hamnar på en hylla utan trycks digitalt, ofta helt individanpassade, för att gå direkt till distribution.

Automatisering ersätter gamla flöden

Rob berättar entusiastiskt om hur man hela tiden funderar på hur man kan ersätta det man gör idag med något annat.

– Alla flöden ersätts av något annat. För oss handlar det om att automatisera våra kunders flöden så långt som möjligt och där passar det digitala trycket in väldigt bra för att ersätta det traditionella med stora upplagor och lagerhållning.

Men det krävs en stor del IT för att uppnå detta och Strömberg har 15 personer som på heltid jobbar med systemering och programmering. Allt hänger ihop och print är en del av kedjan med IT-lösningar, lager och distribution.

– Det finns en röd tråd genom hela verksamheten och där print finns med i kedjan.

Nu gör man också oftare hela produktionen vilket säkrar både kvalitet och prisbild säger Rob. Det blir färre transporter och kunden känner sig bekväm och trygg med att ha allt på ett ställe.

Utvecklingspartnern Primotek

Strömberg har under hela resan sedan 1997, mer eller mindre, jobbat med Xerox som leverantör av tryckpressar. När Xerox för ett år sedan valda att avveckla sin direktförsäljning mot den grafiska branschen bildades återförsäljaren Primotek av några tidigare Xerox-anställda. För Strömbergs del hamnade man i ett läge där man skulle välja en ny partner.

– För oss var valet egentligen väldigt enkelt. Det var människorna på Xerox som vi jobbade med som vi hade hundra procent tillit till. Att de nu fanns i ett annat bolag hade inte så stor betydelse.

Att Strömbergs partner inom print nu är ett privatägt företag gör egentligen bara saken bättre enligt Rob. Han anser att kontinuitet är bland det viktigaste i en affärsrelation och den tror han är bättre i ett mindre och ägardrivet bolag.

– När man byter ut folk får man börja om från början och det tror jag inträffar mer sällan i ett privatföretag där ägarna är aktiva i verksamheten.

När Rob på Strömbergs väljer att gå in i ett djupare samarbete med en leverantör så ställer han sig alltid frågorna: Vill jag jobba med de här människorna? Kommer det att bli något bra av samarbetet?

– För mig är de här frågor hårda värden och inte, som för många andra, mjuka värden.

För Strömberg är det också viktigt att ha en bra kanal in hos hårdvaruleverantören och det anser man att Primotek har hos i det här fallet Xerox.

– De representerar de här maskinerna bättre än någon annan, menar Rob.

Koll på utvecklingen

PrimoTek hjälper Strömberg att hela tiden ha koll på utvecklingen inom printområdet.

– De kommer med massor av förslag på saker vi inte tänker på. Vi kan inte lägga samma fokus på alla detaljer inom utvecklingen eftersom vi också har andra verksamhetsområden. Vad händer i andra branscher? Hur utvecklas marknaden i Europa  och världen? Vi får hjälp av Primotek att omsätta detta till nya idéer i vår verksamhet.

Framtiden

Print ingår ofta som en viktig komponent i ett kommunikationsflöde och Strömbergs bedömning är att vi inte är närmare ett papperslöst samhälle idag än vi var för 20 år sedan. Man tror till exempel väldigt mycket på DR som en del av de automatiserade flödena. Förpacknings- och bilagetryck vid packning av produkter för e-handelskunder finns också i huvudet på affärsutvecklarna hos Strömberg. Print finns med nästan över allt.

Och det är bland annat med hjälp av sina samarbetspartner som man hela tiden utvecklar sin verksamhet.

– Det finns ingen gräns för vad vi kan komma att producera i tryckeriet fram över. Kanske står det till och med 3d-skrivare ute i produktionen om några år. Vi säger inte nej till något, avslutar Rob.

Fakta: Strömberg Distribution

Tjänster: Lager & distribution, IT-lösningar, Kampanjhantering och Print.

Omsättning 2013: 270 mkr

Antal anställda: 190

Orter: Stockholm, Trosa, Sandviken, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors

Tryckpressar: 2 st iGen150, 2 st Nuvera 157, 1 st Nuvera 314 och 1 st Nuvera 144

Fakta: Primotek

PrimoTek erbjuder maskiner, mjukvaror och tjänster till den grafiska branschen och affärsidén är att utveckla kundernas affärsverksamhet genom innovativa lösningar och kompetens.

PrimoTek startades i oktober 2012 i samband med att Xerox valde att lägga ut sin försäljning av grafiska tjänster. I och med denna förändring valde flera av de tidigare Xeroxanställda säljarna att gå över till PrimoTek. Vi är idag verksamma över hela landet med huvudkontor i Stockholm och med säljkontor i Göteborg och Malmö.

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll