Gå till innehållet

Strands Grafiska utökar marknaden med nytt förvärv

Företagsaffär

Mikael Strand Strands Grafiska

Strands Grafiska gör sitt tredje tryckeriförvärv i år när man köper Rolf Tryckeri i Skövde. Man närmar sig därmed 90 miljoner kronor i omsättning och växer till en betydande aktör på den svenska grafiska marknaden.

– Vi ser en stor potential  i att nu kunna erbjuda Rolfs kunder helt nya tjänster såsom digitala beställnings- och kommunikationsflöden, crossmedia, display, ledskärmar, tryck med hjälp av UV-teknik och personifierade profilprodukter, säger Mikael Strand (på bilden) i en kommentar.

Tidigare i år tog man också över två tryckerier i Västerås, dels konkursboet efter Aurells men också Affärstryckeriet som man köpte i maj.

Rolf lever kvar

De tre tidigare ägarna i Rolf kommer att driva anläggningen i Skövde, som flyttade in i nya lokaler för en månad sedan. Rolf som varumärke blir också kvar som en del av Strands Grafiska.

För ägarna i Stands är det viktigt att nå en ordentlig storlek för att klara av att investera i ny teknik som är ett måste för att kunna bli lönsam. Med en nyligen gjord stor investering i mjukvara från EFI tänker man bygga ett grafiskt nätverk med satelliter som effektivt kan erbjuda allt som kunderna behöver för sin marknadskommunikation.

– Är man för liten är det svårt att på egen hand utveckla nya delar som är ett måste för att kunna vara lönsam, säger Mikael Strand som äger Strands tillsammans med sin bror Thomas.

Växer med IT som bas

Med rätt infrastruktur är det enkelt att lägga till nya tjänster och produkter enligt Strands och det är precis den strukturen som man nu håller på att bygga upp. Investeringen från EFI, med affärssystem, produktionsflöden och crossmedia-lösningar är på väg in och beräknas vara i full drift under våren 2016.

– Vi får en väldig kostnadskontroll och kan producera många ordrar trots att vi är utspridda på flera enheter, säger Mikael Strand.

Förra året omsatte Strands drygt 50 miljoner kronor och tillsammans med de tre förvärven och en organisk tillväxt hamnar man bortåt 90 miljoner i omsättning enligt Mikael Strand.

– Det största hotet är att vi inte effektiviserar verksamheten tillräckligt fort på en allt mer global marknad.

Säljer efter 12 år

Jens Furhoff som tillsammans med Stefan Johansson och Peter Olsson tog över Rolf 2003 kommer alla tre att stanna kvar och driva Rolf vidare som ett varumärke inom Strands-koncernen.

– Rolf kommer att finnas kvar som vanligt, vilket har varit viktigt för både oss och för Strands, säger Jens Furhoff i en kommentar till Branschkoll.

Strands har enligt Jens Furhoff alla verktyg som behövs för att kunna utveckla företaget med nya tjänster och produkter.

Enligt Jens kommer det i framtiden att vara avgörande för ett grafiska företag att kunna erbjuda nya lösningar till kunderna som inte bara är tryckta produkter utan alla typer av kommunikationslösningar. Detta är något som man nu kommer att kunna utveckla på ett mycket bättre sätt tillsammans med Strands.

– Vi har själva startat med lösningar inom till exempel e-handel och crossmedia, men som vi nu blir starkare på med hjälp av Strands.

”Väldigt stimulerande”, säger Jens om att bli en del av ett större företag. Man har tittat ett tag på olika typer av samarbeten och har sedan tidigare i år jobbat med Strands och på det sättet utvidgat sin tjänsteportfölj.

– Vi har aldrig haft så stora möjligheter och det har aldrig varit så roligt som idag att vara verksam i den grafiska branschen, avslutar Mikael Strand.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll