Gå till innehållet

Stora förändringar stundar i produktmediabranschen

Januarimässan Nordic Profile Fair i Jönköping är över och det är stora förändringar på gång i branschen.

Mässor & Möten

Det mest påtagliga temat i år var hur textilbranschen står inför stora utmaningar. Det handlar om kraftiga förändringar inom både lagstiftning och konsumentbeteenden som gör att alla som tillverkar och säljer kläder och andra textila produkter måste ställa om.

– Mellan 15 och 20 lagar är på gång och år 2028 är det en helt ny bransch lagstiftningsmässigt. Här måste du vara med, sa Christian Lundell, vd för Nordiska Textilakademin i sitt trendseminarium på mässan.

Christian Lundells framförande var också ett brandtal till hela branschen om att den som inte hänger med i utvecklingen, som går väldigt snabbt, inte kommer att göra affärer om bara några år.

Det viktigaste budskapet var att om du är proaktiv så finns det fullt av nya affärsmöjligheter i tider av förändring. Ny lagstiftning och förändrade köpbeteenden skapar nya möjligheter.

– Det finns redan de som tjänar pengar på cirkulär ekonomi, sa Christian Lundell som lyfte fram flera exempel.

Jeansvarumärket Nudie har ställt om och har uttalat att man ska ”vara morgondagens second hand”. 

Polarn och Pyret får redan en tredjedel av sina intäkter från second hand och har uttalat att kläderna ska hålla i tre generationer.

Den 13 mars får PWA ett nytt namn

Maria Olsson och Håkan Pettersson på PWA berättade om hur organisationen utvecklas.

Branschorganisationen PWA är under kraftig omdaning när man nu har tagit in sina första medlemmar i återförsäljarledet. Nu är PWA en organisation för hela produktmediabranschen och inte bara för leverantörerna.

Processen pågår och den 13 mars ska ett helt nytt namn presenteras, berättar Maria Olsson och Håkan Pettersson.

– Vi har redan fått in 16 nya återförsäljare som medlemmar under hösten, säger Maria Olsson. 

Dels Alligos samtliga bolag, som vi skrivit om tidigare, men också Swagg, FF Profilreklam, Nordic Brand Communication, Wackes och Master Design har gått med i PWA.

Håkan Pettersson trycker på de gemensamma frågorna som finns i branschen, som gäller för både leverantörer och återförsäljare. 

– Det handlar om de nya regelverken inom hållbarhet och om lobbying mot myndigheter.

För att kunna påverka och agera måste man få till en stabil ekonomi.

– Steg ett i planen är få en bas av medlemmar så att vi kan lägga resurser på att lobba mot myndigheterna.

En väldigt viktig fråga för branschen är gränsen för skattefria gåvor där Sverige har ett väldigt lågt belopp jämfört med andra länder. 

– Gränsen på 550 kronor (inklusive moms) är det vi måste driva på för att höja, det vill branschen att vi gör.

När det kommer till mässorna så är det nu spikat att augustimässan, med en branschfest, kommer tillbaka 13-14 augusti och från 2026 blir det en mässa i Jönköping.

Showroomet i Stockholm är utökat med elva nya företag och på PWA Promotion House finns nu plats för 23 bolag.

Under våren gör turnén PWA Promotion on Tour två stopp – i Göteborg den 18 mars och i Malmö den 20 mars.

Ett par andra stopp i gångarna som vi gjorde under mässan.

Cecila och Evert på MEC som firar 40-årsjubileum i år. På mässan hade man med sig det nya varumärke Brand Charger med högkvalitativa produkter inom allt från mobiltillbehör till väskor och termosmuggar.

Johan Goot, vd på Unitedprofile, berättade på mässans scen om de senaste trenderna inom ehandel.

Videoväggen hos Prident var imponerande – och på den visade man upp alla produkter som man tillverkar i Sverige.

Bröderna Strand på Fruit visade upp alla sina varumärken i montern – inte minst Jack u0026 Jones som man startade upp ett samarbete under 2024.

Daniel Johansson, ny säljkoordinator på Ctwo Products.

Z-Reklams Johan Zachrisson och Fredrik Wallin i utställningsmontern på Nordic Profile Fair berättar om sin satsning mot profilåterförsäljare.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll