Gå till innehållet

Stora Enso nyinviger Uleåborg och lanserar ny produkt för wellförpackningar

Investering

Den 20 maj hade Stora Enso ett digitalt event när man nyinvigde bruket i Uleåborg, som nu är inriktad på att producera kraftliner, från att tidigare ha tillverkat tryckpapper. Investeringen uppgår till cirka 3,5 miljarder kronor.

I samband med detta så presenterade man också en ny produkt, Avant Forte White Top. Produkten är fri från optiska vitmedel (OBA) och avsedd för wellpappförpackningar.

Färska, feta eller fuktiga?

Den nya produkten Avant Forte har tre fiberlager. Den är avsedd att användas i förpackningar för färska, feta eller fuktiga livsmedel. Marknadens efterfrågan på produkten förväntas vara stark, då den globala efterfrågan på wellpappråvara uppskattas öka med 2 procent årligen.

– Förpackningar står redan i dag för 40 procent av vår totala omsättning. Den tillkomna kraftlinerkapaciteten i Uleåborg gör att vi ytterligare kan stärka vårt erbjudande, säger Annica Bresky, Stora Ensos vd och koncernchef i ett pressmeddelande.

Företaget berättar också att man investerat 400 miljoner kronor i miljöförbättrande åtgärder.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll