Gå till innehållet

Stor uppslutning på framtidsmöte

"Framtiden är inte som förr", var temat när Grafiska Företagen bjöd in till sitt årliga branschevent.

Mässor & Möten

Denna upplagan av framtidsmötet, som arrangeras i samband med Grafiska företagens årsmöte, gav rekord i besökare. Den grafiska branschpubliken samlade hela 111 deltagare. Panelsamtal inför förhandlingarna om kollektivavtal inför 2025, AI och framtidens arbetsmarknad och en rapport om det ekonomiska läget i Sverige var några av programpunkterna.

Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen inledningstalade på temat Framtiden är inte som förr.

Eva Glückman inledde eftermiddagen med att tala om andemeningen i årets tema. I den snabba digitaliserade världen vi lever i är det lätt att bli nostalgisk, att vilja ha mer personlig kontakt när förbindelser i dag sker på andra sätt. Men, sa hon, det finns otaliga fördelar i denna tid – teknologiska framsteg, tillgång till information och kunskap.

Världen har öppnats för lärande och utveckling och det gäller att omfamna det nya med öppna sinnen. Utvecklingen har påverkat vår grafiska bransch – ”ni är duktiga på att se det positiva”, sa hon rungande till den grafiska branschpubliken från scenen för att sedan dra igång Grafiska Företagens reklamfilm som visar upp inte bara branschens, utan också tryckta produkters betydelse – hur trycksaker, förpackningar och etiketter, skyltar och profilprodukter med mera används och kan ses överallt i samhället.

Jonas Grafström pratade om AI och framtidens arbetsmarknad.

Jonas Grafström, forskare och vice vd på Ratio, talade om AI och framtidens arbetsmarknad. Han forskar i brytpunkten arbetsmarknad och teknikutveckling. Han inledde med att berätta att det under decennier flaggats för hur teknik tar över människans jobb. Om produktion – hur den förändrats över tid, från manuellt arbete till robotisering i moderna fabriker. Man brukar säga att tekniksprång sker ungefär vart tionde år:

– Det jag har märkt är att varje gång det blir ett stort teknikskifte så blir alla jätterädda.

Men det händer inte så mycket, trots teknikintågen. Tio senaste åren har andelen industrijobb i EU minskat marginellt, med en tiondel. Jobben blir kvar. Visst, vissa jobb försvinner, men det skapas också nya. Jonas Grafström jämförde med hur handeln har förändrats. Folk konsumerar inte mindre för att gallerior stänger, folk konsumerar på andra sätt.

Överlag gav han en optimistisk bild av läget och framtiden, arbetskraften kommer att få en skjuts med 5-10 procents produktivitetsutveckling med AI-teknikens utbredning. Men han flaggade också för att stora industrier stänger när det kommer ny teknik som tar över.

Rolf Fredriksson, stunden innan han gick upp på scen för att prata om EU-politiken.

Rolf Fredriksson, rutinerad utrikeskorrespondent och EU-bevakare på Sveriges television gav åhörarna ett föredrag om det stundande EU-valet och vad som sker i Europapolitiken. Bryssel är stället där alla stora viktiga beslut passerar. Beslut som också påverkar svenskar i stor utsträckning. Därför borde vi svenskar ”vara mer alerta kring vad som händer i Europapolitiken.”, sa Fredriksson.

Han gav dels en dragning om varför man kan tycka att EU lägger sig i så mycket på detaljnivå och radade upp EU-exempel på heta frågor som väckt debatt genom åren som utfasningen av glödlampan, regler för att köra epatraktor, det svenska snusets vara eller icke vara med mera. Men jo, syftet är för att alla dessa detaljbeslut behövs för att EU:s inre marknad helt enkelt ska fungera – gemensamma regler om standard, säkerhet, tillsatser och så vidare.

– Allt det vi stoppar i oss i munnen och de kläder vi har på oss regleras på EU-nivå, sa han.

Fackförbund och arbetsgivare står just nu mitt mellan två avtalsrörelser. Under Framtidsmötet passade man på att ta pulsen på de två sidorna som ska komma överens i kollektivavtalsförhandlingarna inför 2025, och hur de förbereder sig inför den kommande avtalsrörelsen. Parterna fick också ge sin syn på hur de uppfattade den förra avtalsrörelsen.

Utfrågare i panelsamtalet var Johan Grauers, Grafiska Företagens kommunikationschef som också var dagens moderator. När han utkrävde svar på vad som blir viktiga frågor för parterna framåt (de fick inte svara högre eller lägre löneökningstakt) hördes ord som arbetstid och arbetsmiljö.

Deltagarna i panelsamtalet var Anna Freij, förhandlingschef på Grafiska Företagen, Martin Wästfelt, förhandlingschef för Unionen, André Lindström, avtalsansvarig för Infomedia- och förpackningsavtalet på GS-facket och Pia Bäckström, förhandlingschef för Sveriges Ingenjörers industrisektor.

Speciellt en sak var parterna rörande överens om inför den kommande avtalsrörelsen: Den goda förhandlingstraditionen vi har ska vi värna.

Karin Klerfelt delade ut guldstjärnor när hon fick rätt svar på sina frågor.

Dagen avslutades med en lektion i sälj och hur man blir en bättre förhandlare. Karin Klerfelt, som skrivit flera böcker i ämnet, interagerade flitigt med publiken när hon pratade om säljande argumentation, förhandling och sättet att ta betalt. Det gäller att ta medvetna steg när du ska förmedla ett budskap, bygga en relation, fokusera på att hjälpa kunden och uppfylla dennes behov, men också att våga gå in i förhandlingar och ta betalt.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll