Stor minskning i läsförmåga – branschen kräver en balans mellan tryckta och digitala utbildningsmaterial
Betonar vikten av en väl avvägd kombination av digitala och tryckta material i utbildningssystemet.

Tryckta böcker måste vara en integrerad och självklar del av utbildningen. De ger fördelar för koncentration, förståelse och utveckling av djupa läsfärdigheter. Detta menar Intergraf, den grafiska branschens paraplyorganisation i Europa, i ett debattinlägg.
Intergraf svarar på Pisa-undersökningens senaste resultat som visar att läsförståelsen minskar kraftigt hos barn i Europa. Mätningen visar på en nedgång med tio poäng – vilket är den största minskningen sedan man började mäta. OECDs genomsnittspoäng har aldrig ändrats mer än fem poäng i tidigare mätningar, skriver Intergraf.
Alla de nordiska länderna, utom Danmark, har i år oöverträffade minskningar. I genomsnitt klassificeras 26 procent av eleverna i OECD-länderna som lågpresterande i läsning.
Forskning stödjer läsning på papper
Forskning visar att digitala miljöer är mindre gynnsamma för djupförståelse, medan läsning på papper erbjuder större fördelar, särskilt under tidspress eller när man hanterar komplexa texter. Skärmläsning tenderar att främja snabb och ytlig bearbetning, medan läsning på papper stödjer djupgående förståelse, särskilt för längre och mer komplexa texter.
Professor Anne Mangen vid Universitetet i Stavanger visar med sin forskning på en tydlig koppling mellan att läsa långa, linjära texter i tryck och bättre läsförståelse.
Hon stödjer sig bland annat på resultaten från 54 forskningsrapporter som involverade över 170.000 personer, och visar konsekvent en betydande fördel för läsning på papper. (Läs studien här)
Lyfter svenskt initiativ
Sverige har nyligen initierat en satsning på tryckta läroböcker, trots att svenska elever fortfarande presterar över europeiskt genomsnitt i läsning, skriver Intergraf.
Denna satsning är en reaktion på en nedgång i läsförmågan mellan 2016 och 2021. Sverige har anslagit över 650 miljoner kronor för tryckta skolböcker 2023 och 500 miljoner kronor 2024, med målet att tillhandahålla en bok per elev per ämne i grundskolorna.
Av de 685 miljoner kronor som avsatts i år – kommer 158 miljoner inte att betalas ut eftersom reglerna hindrar vissa kommuner att få pengarna. Alltså fryser nästan en fjärdedel av pengarna inne (Aftonbladet 17/12 -23).
Uppmaning
Intergraf uppmanar till en balanserad användning av digitala och tryckta material i utbildning, med hänsyn till styrkor och svagheter hos respektive medium.
Tryckta böcker måste vara en integrerad och självklar del av utbildningen i skolor, med fördelar för koncentration, förståelse och utveckling av djupa läsfärdigheter.