Som Spotify för tidningar – nästan
Kommentar: Fast pris och läs så mycket du vill – så ser det ut i den nya tjänsten Readly som idag har lanserats som ett Spotify för tidskrifter. I USA finns redan en Next Issue – en tjänst med samma upplägg – som nu ska få konkurrens från svenska Readly. Den stora skillnaden är att musik är mer global och tidningar är mer lokala. Det betyder naturligtvis inte att det inte kommer att fungera – men det kommer att finnas många fler och lokala aktörer runt om i världen. I och med lanseringen gör Readly ett försök att ta den svenska marknaden i besittning för att i nästa steg försöka bli en global aktör.
– Läsaren får obegränsad tillgång till alla tidningarna i Readlys digitala tidningskiosk vilket betyder ett brett sortiment i läsplattan, säger Per Hellberg, tillträdande vd på Readly i en kommentar.
Ett tiotal förlag finns med från start. IDG och LRF är de två största som ”vågar” prova men titlar från Aller och Bonnier saknas.
Det absolut viktigaste för bolaget är att få med alla förlag – om inte utbudet är komplett, eller nästan i alla fall, så kommer det nog inte att fungera.
Affärsmodellen
Det är gratis att prova ett nummer av varje tidskrift – för den som vill ha obegränsad tillgång kostar det 99 kronor per månad.
70 procent av intäkterna går till förlaget och 30 procent till Readly, vilket är samma modell som Apple har sin sin Appstore. Förlagen får dela på intäkterna beroende på hur många tidningar en person läser. Om en kund bara läser en tidningen under en månad så får den tidningen alltså 70 procent av 99 kr. Information om fördelningen kommer från en artikel på Ajour.se.
Förlag
I skrivande stund finns det 33 tidningar från tio förlag – IDG, LRF Media, First Publishing Group, Go Outside Media, Allt om Vetenskaps förlag, Bra Tidskrifter, R & D Media, Sweden Rock Magazine, Hansen Förlag, Ljud & Bild AS
– Vi förhandlar med flera förlag och tidskrifter löpande. Tidningsförlagen får via Readly chansen att hitta nya läsare och nya upplageintäkter. Redaktionerna får nya insikter i vilka som läser, hur de läser och vad de väljer att dela med andra, säger man i pressmeddelandet.
Övrigt
- Tekniken är enkel och i dagsläget är tidningarna som ”platta” PDF-filer.
- Stödjer endast Ipad. Android-app kommer ”under våren”.
- Readly säger att ”Tidskriftsläsandet står inför samma utmaningar som skivindustrin gjorde för fem år sedan”. Nu tänker man sig alltså att tidskrifter ska kunna ta samma väg som musikbranschen.
- De tidningar som läses i Readly registreras av TS, branschens opartiska organ för upplageräkning.
- Readly har höga ambitioner och planerar att växa internationellt.
Länkar:
Recension
Joakim Jardenberg har testat Readly och ger i den här filmen en bra och snabb inblick i hur det fungerar.