Gå till innehållet

Södermalms Snabbkopiering investerar i nytt affärssystem

Puls

Mathias Erlandsson på Omikai och Gustaf Sjöberg på Södermalms Snabbkopiering gjorde upp en affär om ett nytt affärssystem på Grafkoms temadag om IT.

Södermalms Snabbkopiering har investerat i ett nytt affärs- och orderhanteringssystem från Omikai. Gustaf Sjöberg (LinkedIn), vd och ägare, på fyramannatryckeriet i Stockholm berättade på GrafKoms temadag om IT hur beslutet att byta ut sitt egenutvecklade system växt fram den senaste tiden.

”Vi har skapat ett monster”

2002 byggde man ett eget orderhanteringssystem som fram till idag har hanterat över 50.000 jobb men också samtidigt har blivit omodernt och svårt att hantera.

– Det allra viktigaste för oss, som vi hela tiden funderar på, är hur vi kan frigöra mer tid för oss som jobbar här. Ett mål vi har just nu är till exempel att alla ska kunna gå hem några timmar tidigare en dag i veckan, säger Gustaf Sjöberg under sitt föredrag på IT-dagen.

Gustaf kommer hela tiden tillbaka till vikten av att ha roligt, ha tid till de saker som är viktiga i livet. Som familj och fritidsintressen – och jobbet.

– Missförstå mig inte, jag brinner verkligen för mitt företag – men familjen, fritiden och livet är viktigare än allt annat.

I takt med att det egna systemet växt under åren med nya funktioner blev det till slut omöjligt att bemästra – Gustaf säger själv att han har skapat ett monster som man var tvungna att bli av med.

Stora tidsbesparingar

Lösningen blir att ta in Omikai, ett nyutvecklat system för grafiska företag, som enligt Gustaf kommer förändra sättet som jobben flyter genom företaget. Samtidigt kan kunderna fortsätta komma med jobben precis som tidigare – här behöver man inte ändra på något, vilket har varit viktigt.

– Jobben kommer att flyta genom företaget på ett helt nytt sätt och dessutom skapas fakturan av systemet. Jag kommer att spara massor av tid utan att ändra så mycket i hur vi jobbar, säger Gustaf.

Försäljning är inte problemet

I ett första steg är det de interna processerna som ska struktureras upp. I nästa steg kommer man också att titta på e-handelslösningen som också finns i Omikai.

– Försäljning och att få in jobb är inte det svåra för oss idag, men det är klart att det skulle vara bra om mer jobb kom via någon form av e-handel, med det tar vi i nästa steg säger Gustaf.

Den största utmaningen, nu när beslutet är taget, är dock att få tid att införa det nya sättet att jobba. På det lilla företaget jobbar alla med daglig produktion och då blir det svårt att få loss tid att införa ett nytt arbetssätt och nya verktyg. Målet är att vara klara med arbetet under hösten.

Måste bli lättare att köpa trycksaker

Omikai var också med på IT-dagen och delade med sig av sin kunskap om den grafiska branschens utveckling. Mathias Erlandsson (LinkedIn), grundare av Omikai, har besökt ett stort antal tryckerier det senaste året och han berättade bland annat att man tydligt ser att trycksaksköpare i stor utsträckning väljer den leverantör som det är lättast att göra affärer med. Och det vill man hjälpa sina kunder att möjliggöra.

– Det ska bli en kul utmaning att hjälpa Gustaf och hans gäng få tid med implementeringen av Omikai. Vi har stor respekt för att den dagliga verksamheten är viktigare men man måste också ta det här steget för att effektivisera verksamheten, säger Mathias Erlandsson på Omikai.

Omikais system är webbaserat och köps som en tjänst och man betalar efter hur många man är som användare. Ett upplägg som passar bra för Gustaf som slipper en större initial investering.

På nätet:

www.snabbkopiering.se

www.omikai.com

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll