Sociala verktyg driver tillväxt
En ny europeisk studie, framtagen av Millward Brown på uppdrag av Google, visar att användning av sociala verktyg i verksamheten kan leda till ändrade affärsstrategier. De tillfrågade berättade att företagen redan har kunnat förbättra följande aspekter av sin verksamhet med hjälp av sociala verktyg:
- Föra samman idéer och tankar från en geografiskt spridd grupp (79%)
- Produktivitet (76%)
- Förmåga att hitta information, människor och kompetens snabbare (72%)
I Sverige används de sociala verktygen lika mycket på alla chefsnivåer, till skillnad från övriga Europa där de seniora cheferna är mer frekventa användare.
Främsta slutsatserna från studien
Ledande befattningshavare:
- 71% använder sociala verktyg på jobbet minst en gång i veckan jämfört med 49% av juniora chefer
Tre fjärdedelar säger:
- Sociala verktyg kommer att förändra hur företagen verkar i framtiden
- Företag som omfamnar sociala medier kommer att växa snabbare än de som struntar i det
- När de använt sociala verktyg har dessa gjort användaren mer produktiv
Tillväxtföretag:
- 81% av tillväxtföretagen som använder sociala verktyg säger att de har hjälpt dem att växa och expandera
- 80% använder sociala verktyg för att förbättra internt samarbete och för att dela kunskap
Studien samlade in synpunkter från 2700 chefer i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och Sverige.
Källa: Ny europeisk studie från Google avslöjar hur företag använder sociala verktyg för att driva tillväxt