Gå till innehållet

Sociala verktyg driver tillväxt

Puls

En ny europeisk studie, framtagen av Millward Brown på uppdrag av Google, visar att användning av sociala verktyg i verksamheten kan leda till ändrade affärsstrategier. De tillfrågade berättade att företagen redan har kunnat förbättra följande aspekter av sin verksamhet med hjälp av sociala verktyg:

  • Föra samman idéer och tankar från en geografiskt spridd grupp (79%)
  • Produktivitet (76%)
  • Förmåga att hitta information, människor och kompetens snabbare (72%)

I Sverige används de sociala verktygen lika mycket på alla chefsnivåer, till skillnad från övriga Europa där de seniora cheferna är mer frekventa användare.

Främsta slutsatserna från studien

Ledande befattningshavare:

  • 71% använder sociala verktyg på jobbet minst en gång i veckan jämfört med 49% av juniora chefer

Tre fjärdedelar säger:

  • Sociala verktyg kommer att förändra hur företagen verkar i framtiden
  • Företag som omfamnar sociala medier kommer att växa snabbare än de som struntar i det
  • När de använt sociala verktyg har dessa gjort användaren mer produktiv

Tillväxtföretag:

  • 81% av tillväxtföretagen som använder sociala verktyg säger att de har hjälpt dem att växa och expandera
  • 80% använder sociala verktyg för att förbättra internt samarbete och för att dela kunskap

Studien samlade in synpunkter från 2700 chefer i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och Sverige.

Källa: Ny europeisk studie från Google avslöjar hur företag använder sociala verktyg för att driva tillväxt

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll