Gå till innehållet

Släpp tryckpressarna fria

Krönika

Krönika: Tänk om någon, vem som helst, skulle börja utveckla lösningar till tryckpressarna på ett tryckeri – men det är först när papperet börjar komma ut ur pressen som tryckeriet får veta att jobbet finns. Precis så fungerar det hos dagens snabbväxande digitala bolag – och det är dags att ta samma tänk till den grafiska branschen.

Entreprenörer kommer att kunna bygga helt nya affärer som bygger på tryck utan att behöva investera en enda krona i tryckeriutrustning.

De flesta moderna mjuk- och hårdvaror idag har ett så kallat API (”en regeluppsättning för hur en viss programvara kan kommunicera med annan programvara” Wikipedia). Med det menas att man på ett ordnat sätt beskriver hur en mjukvaras olika funktioner fungerar och hur de kan användas. Apples Iphone/iOS har ett API som används av alla app-utvecklare. Google Maps har ett API som används av alla som bygger kartlösningar med hjälp av sökjättens kartor. Twitter har ett API. Det för tryckerier kända XMPie har ett API. Snart sagt alla har ett API.

Inom den grafiska branschen finns stora globala aktörer som redan gör det här. Men vilket blir första tryckeriet i Sverige att ta fram ett öppet API till sina pressar? Om man tittar på vad som händer när företag öppnar sina tekniska miljöer för andra utvecklare så är det självklart en lockande tanke. Vad skulle hända om ett tryckeri öppnar upp sina tryckpressar för utomstående som då kan utveckla egna flöden och anropa tryckpressens och prepressystemets olika funktioner för att bygga egna flöden – som till slut mynnar ut i en trycksak? Tänk om man ger alla som vill tillgång till sitt affärssystem med kalkyl, planering och produktionsmoduler? Tänk om någon skulle börja utveckla lösningar – appar – till din tryckpress som du inte känner till – förrän det börjar ramla in jobb i pressen?

Intressenter finns det hur många som helst – men varken branschen eller intressenterna själva vet om att det finns ett behov – eftersom ingen har testat … ännu. Entreprenörer, webb- och reklambyråer, systemleverantörer, industriföretag, retail-branschen … listan innehåller till slut alla företag, just eftersom tryck kan skapa värde för i stort sett alla företag.

Skapa ett API till tryckpressarna och andra än tryckeriet kan göra jobbet med att utveckla nya lösningar.

Men det gäller att våga öppna upp alla funktioner i tryckeriet – från priser och lagerstatus till planering och tryckpresskonfigurationer – och därmed massor av information om företagets uppbyggnad. Visst kan man bli kopierad, men det är inte teknik som gör ett företag unikt utan idéerna bakom och entusiasmen som driver idéerna.

Många av de mjukvaror som finns på tryckerierna är redan förberedda för detta – det gäller bara att reda ut begreppen och presentera det på ett säljande sätt.

Jag är den första som skulle bli glad om det finns exempel i Sverige som jag inte känner till – berätta gärna i så fall.

Här finns några utländska exempel.

/Ola Karlsson
@Branschkoll eller ola@branschkoll.se

Läs mer

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll