Skydda ansluter sig till Unitedprofile – ”ett stort steg för oss”
Häromveckan meddelande Unitedprofile att PPE-experten Skydda anslutit sig till plattformen med sina 12 största varumärken och intresset från återförsäljare-ledet sägs redan ha varit omfattande.

Magnus Lindblad på Unitedprofile och Elias Hellberg på Skydda.
– Det är ett stort steg för oss att Skydda kommer in på Unitedprofiles plattform med sina 12 största varumärken och målet på sikt är att de ska ligga med med alla varumärken, berättar Magnus Lindblad konceptansvarig på Unitedprofile och fortsätter:
– Vårt utbud av skyddsprodukter innan har varit ganska fokuserat på textil, alltså arbetskläder, byxor och jackor. Men med de varumärken Skydda representerar får våra ansluta återförsäljare tillgång till ett mycket större utbud av personligt skydd, så som hjälmar, fallskydd och första hjälpen-produkter.
Bland de varumärken som Skydda nu ansluter till Unitedprofile finns 3M, Arbesko, Peltor och Cederroth. Vidare så lagerför Skydda majoriteten av sina produkter centralt vilket betyder samlade frakter och mindre transporter.
– Det tog fart direkt, våra kunder hoppade på Skyddas sortimentet, det är verkligen stort för oss att få ombord en så kunnig aktör med hela den bredden de har på personligt skydd, avslutar Mange Lindblad.
”Profilaktörerna kommer kunna bredda sin affär”
Branschkoll har även pratat med Elias Hellberg som är KAM på Skydda och som varit drivande i att få det här samarbetet på plats. Han berättar att Skydda legat med hos Unitedprofile med varumärket L.Brador tidigare och att det fungerat väldigt bra.
– Vi har varit med med L.Brador tidigare och det har faktiskt gett oss mycket mer försäljning än vi trodde innan. Därav kliver vi nu in med våra 12 största varumärken. Vi ser det som ett steg mot att bredda vår affär som varit kopplad framförallt till byggåterförsäljare och industributiker innan, säger Elias Hellberg och fortsätter:
– Och det här blir ju en breddning av affären även för profilaktörerna, jag tror många av deras kunder köper våra typer av produkter någon annanstans idag och nu kan återförsäljarna erbjuda även personligt skydd vid sidan av sin vanliga affär, det blir ett ben till att stå på.
Tillgång till Skyddas branschkunskap
En av Skyddas främsta uspar sägs vara deras kompetens inom just säkerhet, vid sidan av att leverera personligt skydd håller man utbildningar, föreläsningar om arbetsplatsolyckor samt är ute hos sina kunder och gör undersökningar och riskbedömningar.
Vidare har man en digital kunskapsbank med omfattande information om de olika produkter man säljer och områden man är verksamma inom. Den här kunskapen får nu de som börjar jobba med Skyddas sortiment tillgång till.
– Alla som vill aktivera vårt sortiment får tillgång till all kunskap som ligger på Skydda.se och vår bredd. Och man ska inte tveka på att kontakta oss om man vill se på möjligheterna att bredda sina affärer och passa på att sitta ner med en våra säljare, avslutar Elias Hellberg på Skydda.