Gå till innehållet

UPPDATERAD: Sju av tio annonskronor effektmäts

Puls

68 procent av Sveriges Annonsörers medlemsföretag mäter effekterna av sina satsningar på marknadskommunikation. Det visar en färsk Novusundersökning genomförd på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

”Mäter ni effekterna av er marknadskommunikation, till exempel genom tracking, nollmätning eller eftertester?” var frågan som ställdes. Svaren visar att 68 procent gör mätningar, 27 procent svarar att man inte mäter och 4 procent uppger att de inte vet om investeringarna mäts. Sannolikt kan det därför vara upp emot 30 procent som inte gör adekvata mätningar skriver Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.

– Med tanke på att drygt 60 miljarder kronor investerades i marknadskommunikation förra året, varav våra medlemsföretag står för drygt hälften, är det ett nederlag. Det betyder alltså att effekten av 16 miljarder kronor – minst – aldrig följs upp, konstaterar Erik Huss, kommunikationschef på Sveriges Annonsörer.

Uppdaterad 2013-03-06: Den inledande siffran på 68 procent angavs tidigare felaktigt till 73 procent. Informationen var rätt från källan och Branschkoll gjorde en felaktig publicering, som nu är rättad.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll