Gå till innehållet

Sifo börjar mäta adresserad direktreklam

Puls

Adresserad direktreklam (ADR) kommer från och med årsskiftet att ingå i de reklammätningar som TNS Sifo redovisar varje månad. Det kommer att ge annonsörer, byråer och producenter större möjligheter att utvärdera och kombinera ADR med andra mediekanaler, menar branschorganisationerna SWEDMA och Sveriges Annonsörer.

Under januari 2012 börjar branschens aktörer leverera underlag till TNS Sifo.

– Tillsammans med branschaktörerna har vi under en längre tid verkat för att kunna leverera ADR-siffror till marknaden och nu är vi i mål, säger Eva-Lotta Laurin, vd för SWEDMA, intresseorganisationen för direktmarknadsföring i ett pressmeddelande.

Med den utvecklade statistiken får marknadschefer, byråer och producenter en mer heltäckande bild av ADR-investeringarna.

Nyordningen kan bidra till att rita om kartan över Sveriges medieinvesteringar, precis som skedde när oadresserad direktreklam (ODR) togs med 2005. Mätning av annonsvolymerna i utvalda medier, uttryckt i bruttokostnader enligt de officiella prislistorna, har skett i Sverige sedan 1960 skriver man i ett pressmeddelande.

– Det här är en utveckling i rätt riktning, som vi tycker är viktig för våra medlemmar, de svenska annonsörerna, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll