Gå till innehållet

SGP sprider hållbarhetens budskap från grafiska branschen

Puls

Det är alla de där små sakerna vi gör varje dag som summerar sig och påverkar miljön. En av de fundamentala och viktigaste aktiviteterna på jorden är att sälja och köpa varor och tjänster. Det håller sysselsättningen uppe och driver förstås ekonomin framåt. Tryck- och kommunikationstekniken är lika viktig för näringslivet som transporterna.

Vår bransch är duktig på att producera hållbara produkter som inte har en negativ påverkan på miljön. Men vi gör inte särskilt mycket för att sprida hållbarhetens budskap till våra kunder, i stället förlitar vi oss på att branschorganisationerna ska ta ett samlat grepp.

En av de mer proaktiva branschgrupperna är Sustainable Green Printing (SGP) i USA. SGP certifierar amerikanska tryckerier som uppfyller deras egna tryckspecifika hållbarhetsstandarder.

SGP gick nyligen med i en inflytelserik arbetsgrupp om hållbar handel. Sustainable Purchasing Leadership Council (SPLC) är en grupp som har bildats för att ta fram ett vägledningsprogram för hållbar handel. Det är oundvikligt att det också kommer att gälla inköp av tryck och publicering, så det är utmärkt att SGP representerar dessa sektorer. Medlemmarna i SPLC kommer från USA:s nationella och regionala regeringar, universitetsvärlden, standardiseringsgrupper och ideella organisationer samt från många olika industrier. Vissa av dem är mycket stora som t.ex. World Wildlife Fund, Fedex, UPS och Asian Pulp and Paper. Det här är ett viktigt initiativ för USA, som är världens största konsument och köper varor och tjänster för cirka 15 triljoner dollar per år enligt SPLC. Men USA är också världens största producent av avfall, så allt som kan göras för att minska miljöpåverkan är av godo.

SPLC syftar till att utveckla standardiserade definitioner på vad som egentligen menas med hållbar handel och hur den mäts och känns igen. Standarden ISO 16759 för beräkning av koldioxidutsläppet för tryckta produkter är ett naturligt verktyg att använda, men riktlinjerna omfattar också åtgärder för att förbättra inköpsprocesserna. Det kan innebära att byta leverantörer eller använda prestandakriterier när avtal ska förnyas. När man utarbetar riktlinjerna delar man med sig av de bästa metoderna och erfarenheterna och kommer med idéer om hur man utbildar människor i hållbar handel och hur man mäter och påvisar överensstämmelse. Det har mycket gemensamt med hur en ISO-standard tas fram – det är en fråga om delade kunskaper och konsensus.

Att agera tillsammans innebär att samordna divergerande intressen, men det kan vara mer effektivt än att agera individuellt. I synnerhet om målet är att uppmuntra till hållbar handel. SPLC:s första steg är att definiera vad hållbar handel egentligen innebär, så att folk i leveranskedjan förstår uttrycket. Trots risken för anarki bör alla titta närmare på vad den här gruppen gör. Det är särskilt viktigt att tryckeriernas och utgivarnas branschorganisationer gör det, kanske med en baktanke att gå med i SPLC.

/Laurel Brunner

The Verdigris supporters who made it possible to write this article are: Agfa Graphics (www.agfa.com), Digital Dots (digitaldots.org), EFI (www.efi.com), Fespa (www.fespa.com), HP (www.hp.com/environment), Kodak (www.kodak.com/go/sustainability), Mondi (www.mondigroup.com/products), Pragati Offset (www.pragati.com), Ricoh (www.ricoh.com), Shimizu Printing (www.shzpp.co.jp), Splash PR (www.splashpr.co.uk), Unity Publishing (http://unity-publishing.co.uk) and Xeikon (www.xeikon.com).

 This work by The Verdigris Project is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll