Scandinavian Print Group anställer åtta för satsning på retailbranschen
Scandinavian Print Group, som de senaste åren har etablerat sig i Sverige genom flera förvärv, har anställt åtta personer som alla kommer från konkursade Brandfactory.

Kenneth Finn, Bosse Strindfors, Fredrik Bondestad, Marie Redner, Annette Petersson, Mikael Falldahl, Joakim Rindeström och Evelina Petersson (ej på bild) har alla gått över till Scandinavian Print Group.
– När ett företag går i konkurs så smäller det till och allt försvinner direkt, säger Henrik Frydendahl till Branschkoll.
Nu har många som jobbade på Brandfactory sökt sig vidare till andra verksamheter både inom och utanför den grafiska branschen och åtta av dem går till Scandinavian Print Group i Stockholm.
Satsning inom retail
– De personer som börjar hos oss är alla specialister inom retail och har jobbat med stora kunder, säger Henrik.
Nu satsar man på att ta marknadsandelar inom kundgrupper som man inte varit så aktiva inom tidigare. En liknande sak gjordes i Danmark när man köpte Cool Gray och nu hoppas man att det kan fungera också i Sverige.
– Ska vi bygga vidare här måste vi också kunna leverera till de stora kunderna inom retailbranschen och vi ska själva producera cirka 80 procent av det vi säljer.
Print för 200 miljoner i potten
Det är en stor volym jobb som marknaden nu slåss om efter konkursen i Brandfactory.
– Det ligger 200 miljoner kronor i produktion och dessa måste fördelas på andra aktörer i branschen, så att anställa så många samtidigt handlar både om faktiska jobb, men såklart får vi in ny kompetens till oss som gör att vi kan utvecklas på ett bra sätt.

Henrik Frydendahl ansvarar för den svenska verksamheten och och Esben Mols Kabell är koncernchef för Scandinavian Print Group.
Men ny volym ska också produceras. En del kan göras i Polen där man har en anläggning med stor retailproduktion men där blir det ibland en logistisk utmaning med transporter.
– I Polen har vi en set-up för större upplagor och det blir allt vanligare med väldigt små upplagor och då behöver vi alternativ.
Leter en andra hubb i Sverige
I Vallensbaek söder om Köpenhamn har man också ett tryckeri mer anpassat för detta men nu letar man också efter ytterligare tryckerier i Sverige för att få till rätt kapacitet.
– Om vi lyckas köpa en eller två verksamheter till i Sverige, gärna med egen offsetkapacitet, så skulle det vara väldigt bra för oss, säger Henrik.
Sedan förra året så har man inte längre kvar offsetproduktion i Stockholm eftersom pressen behövdes bytas ut samtidigt som man letar efter fler förvärv, som eventuellt har offset.
– Vi letar i hela Sverige just nu efter tryckerier att förvärva.
Lokal försäljning och centraliserad produktion
I Danmark har man förvärvat en lång rad tryckerier, och man behåller oftast ett lokalt säljkontor samtidigt som produktionen samlokaliseras till några få stora produktionsenheter.
– Vi har stor succé i Danmark med många små lokala enheter med sälj och projektledning, menar Henrik.
Scandinavian Print Group som i Sverige har flera olika varumärken, omsätter nu 120 miljoner kronor i Sverige (exkl. Lasertryck.se) med målet att nå 160 miljoner kronor under 2024. Lönsamhetsmässigt siktar man mot en femprocentig marginal.
Ny e-handel på g
Lasertryck.se fortsätter precis som vanligt att sälja tryck online men inom kort kommer det också en ny sajt till Scandinavian Print Group med nätförsäljning.
– En kund inom retail ska också kunna köpa rollups på ett enkelt sätt.
Det nya gänget på åtta personer som nu kommer in i verksamheten jobbar alla inom försäljning på något sätt. I och med detta så är man nu i den svenska verksamheten 16 personer inom försäljning, 25 personer inom produktion och så har man en produktionsbyrå på fem personer.
Sedan man förvärvade Lenanders Grafiska så är man nu också fyra personer som sitter på ett kontor i Kalmar.
Men i Stockholm börjar det bli trångt enligt Henrik och därför vill man gärna hitta ett grafiskt företag med både offset och digitalt tryck och som kan bli en andra bas för den svenska verksamheten.
– Vi måste hitta en bas nummer två för att kunna växa vidare, det finns plats för mer produktionsutrstning i Skarpnäck men kontoret börjar bli fullt.
Totalt så har Scandinavian Print Group cirka 650 anställda och omsätter 115 miljoner euro/ ~1,3 miljarder kronor per år.