Samarbetet har lett till fyra gånger större sortiment – ”vi dejtar men är inte gifta än”
De två godisaktörerna Tipe och Goody fortsätter dejta och på Nordic Profile Fair mötte man profilbranschen i en gemensam monter.

Daniel Drott och Robert Jönsson på Goody och Tipe
– Vi dejtar, men vi är inte gifta än. Målsättningen är att det ska bli ett bolag. Det vi gör är att vi kombinerar vår kunskap om produktion från det välrenommerade företaget från 1953, Tipe, och den pigga uppstickaren i Goody, säger Robert Jönsson.
Samarbete säger man har lett till många nya idéer när det gäller förpackningar, design och marknadsföring.
– För Tipe har vi helt plötsligt ett fyra gånger så stort sortiment till julen.
Nu har man också tagit in en mönsterdesigner som har tagit fram ett flera olika mönster specifikt för julen som används på diverse förpackningar.
Branschen vill har mer hållbart och nyttigare godis
I och med samarbetet sporrar man också varandra i att utveckla nya produkter. Bland annat har man tagit fram en helt ny bar som heter Fibr som är helt utan de 14 vanligast allergenerna, exempelvis ägg, gluten, sojabönor, mjölk, nötter med flera.
– Det är en sockerreducerad bra bar som finns i 15 olika smaker – allt från chokladboll till kanelbulle och det vi delar ut här på mässan är en med smak av pepparkaka som är tillverkad i Hälsingland. Bra grejer som du kan få profilerade helt enkelt.
Tidigare i år lanserade man också ett samarbete med det veganska och sockerfria godiset Wellibites, känt från Svt:s Draknästet, och en möjlighet att få det profilerat i olika förpackningar.
– Branschen vill har mer hållbart och nyttigare godis och där är Fibr och Wellibites två bra exempel.